Onko potilaalla varaa uusiin lääkkeisiin hyvinvointi-Suomessa?
Viime vuosina ovat leikkaukset sairausvakuutuksen maksamissa lääkekorvauksissa paikoin johtaneet siihen, että potilas joutuu maksamaan lääkkeistään kahdesti: ensin pakollisen sairausvakuutusmaksun muodossa ja toisen kerran asioidessaan apteekissa. Kela-korvauksen pienentämisen vuoksi on joitakin lääkkeitä jopa vedetty pois markkinoilta. Ja kun meillä vielä lääkkeen hinnasta on suhteessa suurempi osa veroja ja veroluonteisia maksuja kuin muissa Euroopan maissa, kirjoittaja kysyy, olisiko tällaiselle järjestelmälle olemassa mitään vaihtoehtoa, esim. yksityisellä sairausvakuutussektorilla.
Viime kunnallisvaalien alla puhuttiin erityisen paljon kunnallisista palveluista ja niiden kehittämisestä - kärkisijalla taisi monen puheissa olla kasvava ikäihmisten määrä ja erityisesti heille suunnattujen palveluiden kehittäminen - tämä ryhmä on tunnetusti myös suuri äänestäjien joukko. Samalla…
Kirjaudu sisään
Pääset lukemaan artikkelin, kun kirjaudut sisään Fimnet-tunnuksillasi. Kirjautuminen pysyy voimassa, jos et erikseen kirjaudu ulos sivulta laitteellasi. Jos luet lehteä yhteisessä käytössä olevalla koneella, muista myös kirjautua ulos sivustolta.
Lääkärilehti on Lääkäriliiton jäsenetu. Jos sinulla ei vielä ole jäsenen Fimnet-tunnuksia tai olet unohtanut salasanasi, hanki ne tästä.



