Lehti 7: Näkökulma 7/2001 vsk 56 s. 811 - 814

Onko potilaalla varaa uusiin lääkkeisiin hyvinvointi-Suomessa?

Viime vuosina ovat leikkaukset sairausvakuutuksen maksamissa lääkekorvauksissa paikoin johtaneet siihen, että potilas joutuu maksamaan lääkkeistään kahdesti: ensin pakollisen sairausvakuutusmaksun muodossa ja toisen kerran asioidessaan apteekissa. Kela-korvauksen pienentämisen vuoksi on joitakin lääkkeitä jopa vedetty pois markkinoilta. Ja kun meillä vielä lääkkeen hinnasta on suhteessa suurempi osa veroja ja veroluonteisia maksuja kuin muissa Euroopan maissa, kirjoittaja kysyy, olisiko tällaiselle järjestelmälle olemassa mitään vaihtoehtoa, esim. yksityisellä sairausvakuutussektorilla.

Jussi Holopainen

Viime kunnallisvaalien alla puhuttiin erityisen paljon kunnallisista palveluista ja niiden kehittämisestä - kärkisijalla taisi monen puheissa olla kasvava ikäihmisten määrä ja erityisesti heille suunnattujen palveluiden kehittäminen - tämä ryhmä on tunnetusti myös suuri äänestäjien joukko. Samalla…

Lääkäriliitto Fimnet Lääkärilehti Potilaanlaakarilehti Lääkäripäivät Lääkärikompassi Erikoisalani Lääkärilehden työpaikat