Unelmia paremmasta maailmasta
Sitä mukaa kun yhteis-kunta on organisoitunut ja teollistunut, sosiaalilainsäädäntö kehittynyt ja lääketieteen menetelmät tehostuneet, lääkäriprofessio on menettänyt autonomiansa. Itsenäisistä ammatin-harjoittajista on tullut valtion tai kunnan viranhaltijoita. Nyt professionaalisuuden merkitystä olisi taas korostettava, kirjoittaa arkkiatri Risto Pelkonen.
Terveydenhuollosta puhuttaessa keskustelua käydään nykyisin talouden termein; puhutaan voitoista ja tappioista, tuotteista ja hinnoista, ostamisesta ja myymisestä. Tässä ympäristössä altruismi on outo lintu ja lääkärin etiikka kuokkavieras. Terveydenhuollon kolmoisdraamassa on kolme osapuolta; apua…
Kirjaudu sisään
Pääset lukemaan artikkelin, kun kirjaudut sisään Fimnet-tunnuksillasi. Kirjautuminen pysyy voimassa, jos et erikseen kirjaudu ulos sivulta laitteellasi. Jos luet lehteä yhteisessä käytössä olevalla koneella, muista myös kirjautua ulos sivustolta.
Lääkärilehti on Lääkäriliiton jäsenetu. Jos sinulla ei vielä ole jäsenen Fimnet-tunnuksia tai olet unohtanut salasanasi, hanki ne tästä.



