Lehti 39: Näkökulma 39/2010 vsk 65 s. 3108 - 3109

Vaarantaako istuminen terveytesi?

Pitäisikö istuimiinkin kiinnittää teksti terveyden vaarantumisesta? Ehkä ei, mutta istuminen vaarantaa terveyttämme enemmän kuin yleisesti tiedetään. Tämän osoittavat erityisesti tutkimukset, joissa istumisen määrä on mitattu objektiivisesti ja tarkasti kiihtyvyysantureilla.

Ilkka VuoriRaija Laukkanen

Istuminen on fyysistä passiivisuutta, useimpien lihasten lähes täydellinen lepotila - joskin esimerkiksi toimistotöissä istumiseen liittyy usein joidenkin lihasten haitallista jännitystä. Istuminen kuluttaa energiaa vain vähän enemmän kuin lepo makuulla (1). Istuminen on runsasta ja yleistä kaiken…

Lääkäriliitto Fimnet Lääkärilehti Potilaanlaakarilehti Lääkäripäivät Lääkärikompassi Erikoisalani Lääkärilehden työpaikat