Vaarantaako istuminen terveytesi?
Pitäisikö istuimiinkin kiinnittää teksti terveyden vaarantumisesta? Ehkä ei, mutta istuminen vaarantaa terveyttämme enemmän kuin yleisesti tiedetään. Tämän osoittavat erityisesti tutkimukset, joissa istumisen määrä on mitattu objektiivisesti ja tarkasti kiihtyvyysantureilla.
Istuminen on fyysistä passiivisuutta, useimpien lihasten lähes täydellinen lepotila - joskin esimerkiksi toimistotöissä istumiseen liittyy usein joidenkin lihasten haitallista jännitystä. Istuminen kuluttaa energiaa vain vähän enemmän kuin lepo makuulla (1). Istuminen on runsasta ja yleistä kaiken…
Kirjaudu sisään
Pääset lukemaan artikkelin, kun kirjaudut sisään Fimnet-tunnuksillasi. Kirjautuminen pysyy voimassa, jos et erikseen kirjaudu ulos sivulta laitteellasi. Jos luet lehteä yhteisessä käytössä olevalla koneella, muista myös kirjautua ulos sivustolta.
Lääkärilehti on Lääkäriliiton jäsenetu. Jos sinulla ei vielä ole jäsenen Fimnet-tunnuksia tai olet unohtanut salasanasi, hanki ne tästä.



