Väestövastuujärjestelmän ongelmat
Aika on ajanut väestövastuujärjestelmän ohi. Sosialismikin saattoi toimia hyvin paperilla, mutta sovellettuna reaalimaailmaan siitä kehittyi reaalisosialismi. Samoin on käynyt väestövastuujärjestelmälle. Sekin voi toimia hyvin teoriassa, sopimuspaperilla, mutta jouduttuaan reaalimaailmaan siitä on kehittynyt reaaliväestövastuujärjestelmä, joka riistää työntekijöitään viemällä heiltä työaikasuojan ja työrauhan, kirjoittaa väestövastuulääkäri Pekka Koukkari.
Väestövastuujärjestelmä ideoitiin ja luotiin pitkälti 1980-luvun tilanteessa ja tunnelmissa. Ongelmana tuolloin oli pitkät jonot terveyskeskusten ajanvarausvastaanotoille, ja tähän ongelmaan haettiin ratkaisua omalääkärijärjestelmällä. Määriteltiin kolmen päivän sääntö, jonka kuluessa potilaan piti…
Kirjaudu sisään
Pääset lukemaan artikkelin, kun kirjaudut sisään Fimnet-tunnuksillasi. Kirjautuminen pysyy voimassa, jos et erikseen kirjaudu ulos sivulta laitteellasi. Jos luet lehteä yhteisessä käytössä olevalla koneella, muista myös kirjautua ulos sivustolta.
Lääkärilehti on Lääkäriliiton jäsenetu. Jos sinulla ei vielä ole jäsenen Fimnet-tunnuksia tai olet unohtanut salasanasi, hanki ne tästä.



