1. Lääkärilehti
  2. Ajassa
  3. Kollega ansaitsee kunnioituksen
Pääkirjoitus 47/2021 vsk 76 s. 2751

Kollega ansaitsee kunnioituksen

Kuvituskuva 1

Nostamme tuoreimmassa Lääkärilehdessä esiin ikävän ilmiön.

Yleislääketieteen erikoislääkäri Suvi Laukkanen kertoo havainneensa, että erikoissairaanhoidon palautteet lähetteisiin ja konsultaatioihin saattavat olla asiattomia. Tylyjä ja vähätteleviä. Nolaavat tai leimaavat lähetteen turhaksi.

Yksikin vähättelevä ­kommentti ­­on liikaa.

Jos terveyskeskuslääkäri pelkää konsultoida, ollaan vaarallisilla vesillä.

Pahimmillaan potilas kuulee puhelinkeskustelun tai näkee vähättelevät kommentit epikriisistä. Kysymys ei ole luottamuksesta yhteen lääkäriin vaan luottamuksesta koko lääkärikuntaan.

Lääkäriliiton kollegiaalisuusohjeet sanovat asian suoraan. Kollega ansaitsee kunnioittavan kohtelun.

Kohdan I ensimmäinen lause:

Lääkärin on käyttäydyttävä kollegoitaan kohtaan asiallisesti, kohteliaasti ja hyviä käytöstapoja noudattaen.

Yleislääkäri ei tee pyyntöjään pahaa pahuuttaan. Hän noudattaa ohjeita.

Kohta II:

Lääkärin tulee potilastyössään hyödyntää ammattikuntansa eri ryhmien osaamista.

Vähättelevään suhtautumiseen ei ole tekosyitä. Puhutaan kollegan työhyvinvoinnista ja nuoren lääkärin ammatti-identiteetistä. Kuten artikkelimme kertoo, turhaa lähetettä ei ole. Ei varsinkaan nuorelta lääkäriltä: hän kehittää kysymyksellä ammattitaitoaan.

Ja noudattaa kollegiaalisuusohjetta.

Kohta VIII:

Lääkärin ollessa itse epävarma sopivimman hoitovaihtoehdon valinnasta hänen tulee oma-aloitteisesti harkita toisen lääkärin asiantuntija-apua.

Jos pyynnössä tai lähetteessä on merkkejä heikkotasoisesta lääkärintyöstä, ärtymys on ymmärrettävää. Eteen voi ilmestyä toivottoman suppeita ylimalkaisuuksia. Aiheita, joka olisivat olleet googlattavissa. Tai turhanaikaisia tekstierämaita.

Aina ei edes ymmärrä, mitä kysytään.

Palautteen voi silti ilmaista ystävällisesti ja kunnioittavasti.

Lue myös

Jokainen lääkäri edustaa käytöksellään koko ammattikuntaa, sen etiikkaa ja arvomaailmaa. Jos yleisön luottamus lääkärien ammattitaitoon ja käytökseen sortuu, koko ammattikunta kärsii. Yleislääkärin tulee voida kysyä neuvoa pelkäämättä tulevansa nolatuksi, jotta potilas saa parasta hoitoa.

Ärtymyksen takaa on hyvä huomata, että kollegan työkenttä ja -ympäristö voivat olla täysin toiset kuin itsellä. Lähetteen tai konsultaation motiivi pitää ymmärtää lähettäjän näkökulmasta.

Valtaosa vastauksista on onneksi ystävällisiä ja asiallisia. Yksikin vähättelevä kommentti on silti liikaa.

Jokaisessa lähetteessä ja konsultaatiossa on kyse ammattikunnan luotettavuudesta ja osaamisesta. Yhteydenotto on yleensä perusteellisesti harkittu suhteessa kysyjän kokemukseen.

Laukkanen nostaa esiin myös työvoiman käytön. Epäasialliset palautteet kuormittavat avosairaanhoitoa.

Erikoissairaanhoitoa asiallinen palaute kuormittaa yhtä paljon kuin asiaton. Ei ole syytä olla kunnioittamatta kollegaa. Haitallisen käytöksen seuraukset ovat ikäviä ja iskevät omaan nilkkaan.

Kirjoittajat
Pekka Nykänen
vastaava päätoimittaja

Etusivulla juuri nyt

Ajassa
Suomessa todettu omikron-variantin aiheuttama koronatartunta

Samassa seurueessa on useita koronatartuntoja.

Liitossa
Kutsumusammatti

Työtuntien määrälle on olemassa katto ja työsuojelu koskettaa meitäkin, kirjoittaa Jaana Puhakka.

Tieteessä
Ihovaskuliitin monimuotoinen taudinkuva, hoito ja ennuste

Erityisesti vaskuliitin aiheuttamat haavat ovat usein hankalahoitoisia.

Ajassa
Valtion kaupallinen rokotetutkimusyhtiö etenee

Uuden yhtiön nimi on Rokotetutkimuskeskus Finvac Oy.

Ajassa
Vuoden liikuntalääketieteellinen tutkimus osoitti, että liikunta voi kumota haitallisia solumuutoksia

Tunnustus meni väitöskirjatutkija Karthik Hemanthakumarille ja hänen tutkimusryhmälleen.

Podcast
Lääkärilehti Podcast: Kenen elämää elät?

Psykopodiaa-podcastissa pohditaan miten muiden ajatukset vaikuttavat elämääsi ja elätkö elämää roolissa.