10 vuotta Tshernobylin ydinvoimalaonnettomuudesta
Huhtikuussa Wienissä pidetty "One Decade after Chernobyl - Summing up the Consequences of the Accident" -konferenssi avattiin minuutin hiljaisuudella, jolla kunnioitettiin Tshernobylin onnettomuuden uhreja. Saksan ympäristöministeri Angela Merkel totesi, että Tshernobylin ydinvoimalaonnettomuuden jälkeen kaikki kysyivät onko ydinvoiman käyttö edelleen vastuunalaista toimintaa, ja mikäli se sitä on niin millä ehdoilla? Kongressin järjestivät European Comission, WHO ja IAEA.
Tshernobylissä, lähellä Ukrainan, Valko-Venäjän ja Venäjän rajaa, 26.4.86 tapahtunutta onnettomuutta voidaan pitää ydinvoimateollisuuden historian vakavimpana turmana. Tällöin ydinvoimalan nelosreaktori räjähti ja syttyi palamaan. Tulipalo jatkui 10 päivää. Radioaktiivinen päästö levisi tuulten…
Kirjaudu sisään
Pääset lukemaan artikkelin, kun kirjaudut sisään Fimnet-tunnuksillasi. Kirjautuminen pysyy voimassa, jos et erikseen kirjaudu ulos sivulta laitteellasi. Jos luet lehteä yhteisessä käytössä olevalla koneella, muista myös kirjautua ulos sivustolta.
Lääkärilehti on Lääkäriliiton jäsenetu. Jos sinulla ei vielä ole jäsenen Fimnet-tunnuksia tai olet unohtanut salasanasi, hanki ne tästä.



