Psykosomatiikan viitekehystä muuttamassa
Psykosomaattisen lääketieteen maailmankongressi pidettiin Göteborgissa, Ruotsissa 24.-29.8.2001. Useissa avajaisten esityksissä palattiin siihen, mikä on lääketieteen ja erityisesti psykosomaattisen lääketieteen oikea viitekehys ja pahoiteltiin mekanistisen, biolääketieteellisen ajattelutavan iskostuneisuutta länsimaiseen lääketieteeseen. Ehkä asia näin onkin kansainvälisesti, Suomessa opiskelijat pikemminkin valittavat kuulevansa liikaakin biopsykososiaalisesta ajattelutavasta.
Kongressin järjesti psykosomatiikan paikallinen aktiivi, professori Tatjana Sivik. Hänet valittiin myös järjestävän organisaation, International College of Psychosomatic Medicinen uudeksi presidentiksi tulevaksi kaksivuotiskaudeksi. Kulttuuri ja psykosomatiikka -nimisessä kaksiosaisessa sessiossa…
Kirjaudu sisään
Pääset lukemaan artikkelin, kun kirjaudut sisään Fimnet-tunnuksillasi. Kirjautuminen pysyy voimassa, jos et erikseen kirjaudu ulos sivulta laitteellasi. Jos luet lehteä yhteisessä käytössä olevalla koneella, muista myös kirjautua ulos sivustolta.
Lääkärilehti on Lääkäriliiton jäsenetu. Jos sinulla ei vielä ole jäsenen Fimnet-tunnuksia tai olet unohtanut salasanasi, hanki ne tästä.



