Uutta rotuhygieniaa vai raskaana olevan normaali oikeus: Sikiöseulonnoista halutaan herättää keskustelu
Saksalaisjuristi Theresa Degener hyökkäsi kovin sanoin "teknolääkäreitä" kohtaan STAKES:n järjestämässä asiantuntijaseminaarissa, jossa haluttiin herättää keskustelua sikiöseulonnoista. Sikiöseulontoja jyrkästi vastustavan Degenerin mukaan seulonnat ovat Saksassa yleistyneet, koska vammaisen lapsen saamisen pelko on yleistynyt "lääketieteen asiantuntijoiden luodessa pelkoa käyttämällä ja tuomalla käytäntöön uusia sikiödiagnostisia menetelmiä". Psykologian tohtori Timo Saloviita puolestaan katsoi sikiöseulontojen luovan yhteiskuntaan vammaiskielteistä asennetta. Pääjohtaja Vappu Taipale sanoo STAKES:n tavoitteena olevan tarjota seminaarissa puolueeton foorumi toisistaan poikkeaville näkökannoille sikiöseulonnoista.
- Me tiedämme aika vähän siitä, miten näistä asioista pitäisi tiedottaa ja miten valinnanvapaus sanan varsinaisessa merkityksessä voisi toteutua sikiöseulonnoissa. Työntekijöiden on syytä olla tietoisia seulontojen rajoituksista ja erityisesti siitä, kuinka tavattoman hienovarainen tehtävä niistä…
Kirjaudu sisään
Pääset lukemaan artikkelin, kun kirjaudut sisään Fimnet-tunnuksillasi. Kirjautuminen pysyy voimassa, jos et erikseen kirjaudu ulos sivulta laitteellasi. Jos luet lehteä yhteisessä käytössä olevalla koneella, muista myös kirjautua ulos sivustolta.
Lääkärilehti on Lääkäriliiton jäsenetu. Jos sinulla ei vielä ole jäsenen Fimnet-tunnuksia tai olet unohtanut salasanasi, hanki ne tästä.



