Suomen Lääkärilehden lukijatutkimus 1997: Lääkäreiden tiedonvälitys sähköistymässä muutaman lähivuoden aikana
Lääkärit lukevat ammattikirjallisuutta runsaasti sekä virka- että vapaa-aikanaan. Tärkeimpiä lukemisen kohteita ovat Lääkärilehti ja Duodecim sekä lääketieteelliset kirjat. Vaikka lehtiä luetaan paljon, ovat niin kotimaiset kuin kansainvälisetkin lehdet menettäneet lukijakuntaansa viimeisen viiden vuoden aikana. Lääkärilehteä ja Duodecimia säännöllisesti lukevien määrä on laskenut noin 10 %:lla, mikä ei ainakaan Lääkärilehden kohdalla selity sillä, että lehden laatu katsottaisiin nyt huonommaksi kuin aikaisemmin. Laatuarviot ovat päinvastoin paremmat kuin viisi vuotta sitten. Asenteet ja edellytykset sähköisen lehden julkaisemiseen ja lukemiseen ovat muuttuneet selvästi viimeisen viiden vuoden aikana. Sähköinen tiedonvälitys onkin tulossa nopeasti lähes koko lääkärikunnan työvälineeksi. Tiedot ilmenevät Suomen Lääkärilehden tuoreesta lukijatutkimuksesta.
Suomen Lääkärilehden lukijatutkimuksia on tehty 5-6 vuoden välein, edelliset vuosina 1986 ja 1992. Tutkimusten tarkoituksena on ollut selvitellä suomalaisten lääkärien tiedonhankintaa ja ammattitaidon ylläpitämistä, eri lääketieteellisten ammattilehtien lukusuosiota ja erityisesti Suomen…
Kirjaudu sisään
Pääset lukemaan artikkelin, kun kirjaudut sisään Fimnet-tunnuksillasi. Kirjautuminen pysyy voimassa, jos et erikseen kirjaudu ulos sivulta laitteellasi. Jos luet lehteä yhteisessä käytössä olevalla koneella, muista myös kirjautua ulos sivustolta.
Lääkärilehti on Lääkäriliiton jäsenetu. Jos sinulla ei vielä ole jäsenen Fimnet-tunnuksia tai olet unohtanut salasanasi, hanki ne tästä.



