Aikuistyypin diabeteksen hoidon periaatteet - repetitio mater studiorum est
Aikuisiän diabeteksen hoitoon käytetään runsaasti lääkkeitä, mutta hoitotulokset ovat huonot. Siksi nykyinen hoitokäytäntö pitää kyseenalaistaa. Hoitosuosituksista on ilmeisesti omaksuttu vain intensiivisempi lääkehoitolinja ja unohdettu muut hoidon kulmakivet. Ongelman ratkaisu löytyy tehostetusta elämäntapahoidosta ja potilaiden motivoinnista siihen. Lääkehoidolla on silti edelleen merkitystä.
Aikuistyypin diabetesta sairastaa noin 130 000 suomalaista. Taudin aiheuttamat suoranaiset ja välilliset kustannukset yhteiskunnalle ovat huomattavat (1,2). Välittömät hoitokustannukset ovat jatkuvasti kasvussa. Tämä johtuu osaltaan runsaasta oraalisten diabeteslääkkeiden käytöstä, joka ei suinkaan…
Kirjaudu sisään
Pääset lukemaan artikkelin, kun kirjaudut sisään Fimnet-tunnuksillasi. Kirjautuminen pysyy voimassa, jos et erikseen kirjaudu ulos sivulta laitteellasi. Jos luet lehteä yhteisessä käytössä olevalla koneella, muista myös kirjautua ulos sivustolta.
Lääkärilehti on Lääkäriliiton jäsenetu. Jos sinulla ei vielä ole jäsenen Fimnet-tunnuksia tai olet unohtanut salasanasi, hanki ne tästä.



