Ruotsi uudistamassa lääkekorvausjärjestelmäänsä Tavoitteena kustannustietoisuuden lisääminen
Ruotsin lääkekorvausjärjestelmää tulisi kehittää siten, että kustannustekijät otettaisiin nykyistä enemmän huomioon. Asiaa pohtinut komitea ehdottaa myös, että potilaiden maksamaa osuutta lääkekustannuksista lisättäisiin ja lääkekorvaukset porrastettaisiin potilaan lääkekustannusten mukaan. Lääkekorvausten rahoitus tulisi siirtää sairausvakuutukselta terveydenhuollolle. Lääkkeiden käytön rationaalisuutta edistettäisiin informaation ja reseptirekisterien avulla. Potilaan omavastuuta lisäämällä valtio pyrkisi säästämään lähes miljardi kruunua vuodessa.
Lääkkeiden osuus Ruotsin terveydenhuollon kokonaismenoista on 1990-luvulla kasvanut neljä prosenttiyksikköä. Osuus oli 13 % vuonna 1994, jolloin lääkkeistä maksettiin korvauksia hieman yli 9 miljardia kruunua. Korvaukset ovat kasvaneet viime vuosina keskimäärin 13 prosentin vauhtia vuodessa, mutta…
Kirjaudu sisään
Pääset lukemaan artikkelin, kun kirjaudut sisään Fimnet-tunnuksillasi. Kirjautuminen pysyy voimassa, jos et erikseen kirjaudu ulos sivulta laitteellasi. Jos luet lehteä yhteisessä käytössä olevalla koneella, muista myös kirjautua ulos sivustolta.
Lääkärilehti on Lääkäriliiton jäsenetu. Jos sinulla ei vielä ole jäsenen Fimnet-tunnuksia tai olet unohtanut salasanasi, hanki ne tästä.



