Lehti 34: Muut 34/2001 vsk 56 s. 3345 - 3347

Tohtori, ottaisinko alkoholia terveyteni hyväksi?

Uutisissa on kerrottu moneen kertaan, että alkoholi tekee hyvää sydämelle ja on muutenkin terveellistä. Innokkaimmat viestimien seuraajat lienevät jo kiiruhtaneet soveltamaan tätä tietoa omassa elämässään, mutta viisaat ja varovaiset kysyvät vielä lääkäriltään, miten uutisiin olisi suhtauduttava. Mitähän siihen vastaisi? Voiko alkoholia sittenkään käyttää kuin lääkettä, ehkäiseekö se sairauksia vai onko se aina vain syy sairauksiin?

Kari Poikolainen

Tutkimukset ovat osoittaneet, että alkoholinkulutuksen yhteyttä koettuun terveydentilaan, toimintakykyyn, sairastavuuteen ja kuolleisuuteen kuvaava käyrä on J-kirjaimen muotoinen. Kohtuullisesti alkoholia käyttävien terveys on paras, raittiiden hieman huonompi ja runsaasti alkoholia käyttävien…

Lääkäriliitto Fimnet Lääkärilehti Potilaanlaakarilehti Lääkäripäivät Lääkärikompassi Erikoisalani Lääkärilehden työpaikat