Tohtori, ottaisinko alkoholia terveyteni hyväksi?
Uutisissa on kerrottu moneen kertaan, että alkoholi tekee hyvää sydämelle ja on muutenkin terveellistä. Innokkaimmat viestimien seuraajat lienevät jo kiiruhtaneet soveltamaan tätä tietoa omassa elämässään, mutta viisaat ja varovaiset kysyvät vielä lääkäriltään, miten uutisiin olisi suhtauduttava. Mitähän siihen vastaisi? Voiko alkoholia sittenkään käyttää kuin lääkettä, ehkäiseekö se sairauksia vai onko se aina vain syy sairauksiin?
Tutkimukset ovat osoittaneet, että alkoholinkulutuksen yhteyttä koettuun terveydentilaan, toimintakykyyn, sairastavuuteen ja kuolleisuuteen kuvaava käyrä on J-kirjaimen muotoinen. Kohtuullisesti alkoholia käyttävien terveys on paras, raittiiden hieman huonompi ja runsaasti alkoholia käyttävien…
Kirjaudu sisään
Pääset lukemaan artikkelin, kun kirjaudut sisään Fimnet-tunnuksillasi. Kirjautuminen pysyy voimassa, jos et erikseen kirjaudu ulos sivulta laitteellasi. Jos luet lehteä yhteisessä käytössä olevalla koneella, muista myös kirjautua ulos sivustolta.
Lääkärilehti on Lääkäriliiton jäsenetu. Jos sinulla ei vielä ole jäsenen Fimnet-tunnuksia tai olet unohtanut salasanasi, hanki ne tästä.



