Lehti 36: Muut 36/1996 vsk 51 s. 3873

Unilääkkeiden käyttö lisääntynyt

Muista Pohjoismaista poiketen unilääkkeiden ja myös neuroosilääkkeiden kulutus Suomessa on kasvanut. Meillä eniten käytetty unilääke on tsopikloni, kun muut Pohjoismaat suosivat flunitratsepaamia ja tanskalaiset sen ohella nitratsepaamia. Bentsodiatsepiinit ovat edelleen käytetyin unilääkeryhmä kaikissa maissa ja diatsepaami on eniten käytetty neuroosilääke. Noin puolet suomalaisista unilääkkeiden käyttäjistä on yli 65-vuotiaita.

Timo KlaukkaSirpa Peura

Unilääkkeet ja niistä erityisesti bentsodiatsepiinit ovat niiden markkinoilletulosta saakka olleet tiiviin seurannan ja kriittisen keskustelun kohteena. Niiden kulutusta on pyritty Pohjoismaissa vähentämään eri tavoin. Viimeksikuluneiden kymmenen vuoden aikana unilääkkeiden kulutus on laskenut…

Lääkäriliitto Fimnet Lääkärilehti Potilaanlaakarilehti Lääkäripäivät Lääkärikompassi Erikoisalani Lääkärilehden työpaikat