Unilääkkeiden käyttö lisääntynyt
Muista Pohjoismaista poiketen unilääkkeiden ja myös neuroosilääkkeiden kulutus Suomessa on kasvanut. Meillä eniten käytetty unilääke on tsopikloni, kun muut Pohjoismaat suosivat flunitratsepaamia ja tanskalaiset sen ohella nitratsepaamia. Bentsodiatsepiinit ovat edelleen käytetyin unilääkeryhmä kaikissa maissa ja diatsepaami on eniten käytetty neuroosilääke. Noin puolet suomalaisista unilääkkeiden käyttäjistä on yli 65-vuotiaita.
Unilääkkeet ja niistä erityisesti bentsodiatsepiinit ovat niiden markkinoilletulosta saakka olleet tiiviin seurannan ja kriittisen keskustelun kohteena. Niiden kulutusta on pyritty Pohjoismaissa vähentämään eri tavoin. Viimeksikuluneiden kymmenen vuoden aikana unilääkkeiden kulutus on laskenut…
Kirjaudu sisään
Pääset lukemaan artikkelin, kun kirjaudut sisään Fimnet-tunnuksillasi. Kirjautuminen pysyy voimassa, jos et erikseen kirjaudu ulos sivulta laitteellasi. Jos luet lehteä yhteisessä käytössä olevalla koneella, muista myös kirjautua ulos sivustolta.
Lääkärilehti on Lääkäriliiton jäsenetu. Jos sinulla ei vielä ole jäsenen Fimnet-tunnuksia tai olet unohtanut salasanasi, hanki ne tästä.



