Väestö valmis rationaaliseen mikrobilääkehoitoon
Väestön tietoja, asenteita ja kokemuksia mikrobilääkkeistä selvitettiin Kuopion yliopiston tekemässä haastattelututkimuksessa, jonka tilasi ja rahoitti Lääkelaitos osana MIKSTRA-ohjelmaa. Suhtautuminen mikrobilääkkeisiin osoittautui järkevämmäksi kuin mitä ehkä oli odotettu. Lääkäreiltä toivottiin erityisesti paneutumista potilaan vaivoihin, eikä mikrobilääkityksen saamista infektio-oireisiin pidetty itsestäänselvyytenä.
Mikrobilääkkeiden suhteellisen runsas käyttö ja huoli bakteerien resistenssitilanteen pahenemisesta johtivat epävirallisen MIKSTRA-ohjelman käynnistämiseen vuonna 1994. Kyseessä on yhteistyöohjelma, joka koostuu mm. lääkäreiden täydennyskoulutuksesta, väestön informoimisesta, mikrobilääkkeiden…
Kirjaudu sisään
Pääset lukemaan artikkelin, kun kirjaudut sisään Fimnet-tunnuksillasi. Kirjautuminen pysyy voimassa, jos et erikseen kirjaudu ulos sivulta laitteellasi. Jos luet lehteä yhteisessä käytössä olevalla koneella, muista myös kirjautua ulos sivustolta.
Lääkärilehti on Lääkäriliiton jäsenetu. Jos sinulla ei vielä ole jäsenen Fimnet-tunnuksia tai olet unohtanut salasanasi, hanki ne tästä.



