Sterilointi mielisairauden ehkäisykeinona
1900-luvun alussa toimeenpantiin useissa Euroopan valtioissa steriloimislait, joiden yhteisenä päätehtävänä oli estää mielisairaiden ja vajaamielisten lisääntyminen. C.A. Borgströmin väitöskirjatyö "Tillämpningen av lagen om sterilisering i Finland" vuodelta 1956 käsittelee lain vaikutusta ja käyttöä Suomessa vuosina 1935-1955. Kyseisten kahdenkymmenen vuoden aikana lääkintöhallitus käsitteli 2 286 hakemusta. Lähes puolet steriloiduista oli eriasteisesti vajaamielisiä, mutta joukossa oli runsaasti myös skitsofreniaa ja epilepsiaa sairastavia. Steriloinneista lähes 70 prosenttia tehtiin ilman potilaan omaa päätöstä.
C.A. Borgströmin mukaan steriloinnilla laajasti käsitettynä tarkoitetaan kaikkia lääketieteellisiä toimenpiteitä, joiden tuloksena henkilöltä poistetaan lisääntymiskyky (1). Näitä toimenpiteitä ovat sukurauhasten toiminnan lopettaminen joko rauhaset poistamalla tai niitä säteilyttämällä sekä…
Kirjaudu sisään
Pääset lukemaan artikkelin, kun kirjaudut sisään Fimnet-tunnuksillasi. Kirjautuminen pysyy voimassa, jos et erikseen kirjaudu ulos sivulta laitteellasi. Jos luet lehteä yhteisessä käytössä olevalla koneella, muista myös kirjautua ulos sivustolta.
Lääkärilehti on Lääkäriliiton jäsenetu. Jos sinulla ei vielä ole jäsenen Fimnet-tunnuksia tai olet unohtanut salasanasi, hanki ne tästä.



