Maailman terveysjärjestö 50 vuotta
Maailman terveysjärjestön (WHO) perustava konferenssi järjestettiin New Yorkissa heinäkuussa vuonna 1946. Toisen maailmansodan jälkeisessä vaiheessa peräti 61 maata uskoi pystyvänsä yhteistyöhön ja yhteiseen taisteluun paremman terveyden puolesta. Konferenssin tuloksena muotoiltiin ja hyväksyttiin uuden terveysjärjestön peruskirja, jonka osallistujamaat - näiden mukana myös Suomi - allekirjoittivat 22. päivänä heinäkuuta 1946. Peruskirja tuli voimaan 7. päivänä huhtikuuta vuonna 1948, kun riittävä määrä eli 26 silloisista 61 jäsenmaasta oli sen ratifioinut.
Peruskirjansa mukaisesti WHO toimii jäsenmaidensa hallituksien välisenä asiantuntijaelimenä, joka johtaa ja koordinoi kansainvälistä terveystyötä ja edistää jäsenmaiden keskistä teknistä yhteistyötä terveyden saralla. TARTUNTATAUDIT ENSIMMÄINEN HAASTE … WHO:n ensimmäinen haaste olivat…
Kirjaudu sisään
Pääset lukemaan artikkelin, kun kirjaudut sisään Fimnet-tunnuksillasi. Kirjautuminen pysyy voimassa, jos et erikseen kirjaudu ulos sivulta laitteellasi. Jos luet lehteä yhteisessä käytössä olevalla koneella, muista myös kirjautua ulos sivustolta.
Lääkärilehti on Lääkäriliiton jäsenetu. Jos sinulla ei vielä ole jäsenen Fimnet-tunnuksia tai olet unohtanut salasanasi, hanki ne tästä.



