Papua-Uudessa-Guineassa panostetaan kouluterveydenhuollon ja terveyden edistämiseen
Yeka Meninga, 14-vuotias peruskoululainen Banzin kylässä haaveilee tulevansa kyläpäälliköksi. Hän haluaisi heimonsa johtajaksi, arvostetuksi mieheksi, joka pitäisi taudit ja vitsaukset loitolla ja edistäisi terveellisiä elämäntapoja Papua-Uuden-Guinean tiheimmin asutulla, Highlandsin vuoristoalueella. Yekan koulussa aloitettiin viisi vuotta sitten terveydenedistämisprojekti, jolla pyritään muuttamaan niin nuorten kuin heidän perheidensä ja kyläyhteisöjen asenteita.
Yeka on yksi St Anselmin peruskoulun 800 oppilaasta, innokas, älykäs ja avoin kuudesluokkalainen, joka ylistää kouluaan ja opettajiaan. Hän hehkuu ylpeyttä kahvinviljelyksestä elävästä kotikylästään ja kymmenhenkisestä perheestään, joka on selviytynyt niin aluetta koetelleista malariaepidemioista…
Kirjaudu sisään
Pääset lukemaan artikkelin, kun kirjaudut sisään Fimnet-tunnuksillasi. Kirjautuminen pysyy voimassa, jos et erikseen kirjaudu ulos sivulta laitteellasi. Jos luet lehteä yhteisessä käytössä olevalla koneella, muista myös kirjautua ulos sivustolta.
Lääkärilehti on Lääkäriliiton jäsenetu. Jos sinulla ei vielä ole jäsenen Fimnet-tunnuksia tai olet unohtanut salasanasi, hanki ne tästä.



