Patienter på internet
Ett av de senaste numren av Läkartidningen från Sverige innehåller några intressanta artiklar som till en början förbryllade mig."Utmaning för läkarstudernade i Umeå: Patientmöte tränas genom förtätat rollspel på Internet" läste jag i innehållsförteckingen. "Det var som sjutton! tänkte jag." Har de där svenskarna gått en bit längre än vi i Finland. "Och hur gör de det?"
Internat … Till all lycka hade jag läst fel, det var internat (finska asuntola) som var den yttre betingelsen för undervisningen i hur man skall bemöta patienter. Studerandena stängdes in tillsammans med sina handledare och så lekte man läkare och patient, precis som man gör utan både internet och…
Kirjaudu sisään
Pääset lukemaan artikkelin, kun kirjaudut sisään Fimnet-tunnuksillasi. Kirjautuminen pysyy voimassa, jos et erikseen kirjaudu ulos sivulta laitteellasi. Jos luet lehteä yhteisessä käytössä olevalla koneella, muista myös kirjautua ulos sivustolta.
Lääkärilehti on Lääkäriliiton jäsenetu. Jos sinulla ei vielä ole jäsenen Fimnet-tunnuksia tai olet unohtanut salasanasi, hanki ne tästä.



