Kliininen työ

Hyvät kokemukset johtivat päivystyksen etävastaanoton vakiinnuttamiseen Peijaksessa, Jorvissa ja Hyvinkäällä

Potilaista 85 prosenttia koki saaneensa tarvitsemansa avun.

Minna Pihlava
Adobe/AOP

Etävastaanotosta saatiin Vantaan Peijaksen sairaalan, Espoon Jorvin sairaalan ja Hyvinkään sairaalan päivystyksissä niin hyviä kokemuksia, että toiminta on päätetty vakiinnuttaa.

Potilaat ohjataan etävastaanotolle päivystysapu 116 117 -palvelun kautta. Etävastaanotolle ei voi itse ilmoittautua. Halutessaan potilas voi mennä paikan päälle päivystykseen.

Etävastaanotto toteutetaan Apotin Maisa-asiointikanavan kautta videoyhteydellä.

– Videoyhteys on kuin kotikäynti: akuuttilääketieteen näkökulmasta potilaasta voinnista voi tehdä havaintoja, esimerkiksi onko hän hengästynyt. Tarvittaessa etävastaanottolääkäri voi ohjata potilaan käymään paikan päällä esimerkiksi laboratoriossa tai kuvantamisessa, ja sen jälkeen potilas voi palata kotiin odottamaan tuloksia, yleislääketieteen erikoislääkäri Arja Kobylin Hus Akuutista kertoo Terveyskylän tiedotteessa.

Vuorossa on kerrallaan yksi etälääkäri. Hän työskentelee yleensä kotoa käsin.

Päivystyksen etävastaanotot ovat käytössä perjantaisin kello 16–22 ja lauantaisin, sunnuntaisin sekä arkipyhinä kello 8–22.

Johdolla, etälääkäreillä, päivystysavun hoitajilla, päivystyspoliklinikoiden sihteereillä ja heidän esihenkilöillään on käytössä yhteinen Teams-kanava. Toimijoiden roolit on pyritty tekemään selkeiksi. Tueksi on laadittu kirjallista ja videomateriaalia.

Lue myös

Yhteisiä tapaamisia on säännöllisesti. Toimintaa arvioidaan ja mitataan jatkuvasti.

Pilotti sai hyvää palautetta

Etävastaanottoa kokeiltiin Peijaksen, Jorvin ja Hyvinkään päivystyksissä lokakuusta 2021 joulukuulle 2022.

Palveluun ohjattiin 601 potilasta. 83 prosenttia pystyttiin hoitamaan kokonaan etävastaanotolla kahden kuukauden seurannassa.

Kyselyyn vastanneista palvelun käyttäjistä 97 prosenttia koki etävastaanoton sujuvaksi asiointitavaksi. Potilaista 85 prosenttia koki saaneensa tarvitsemansa avun.

Päivystyksen etävastaanoton suosittelulukema NPS (Net Promoter Score, suosittelijoiden määrä – arvostelijoiden määrä) oli myös korkea, 91.

Kirjoittaja

Minna Pihlava

Lääkäriliitto Fimnet Lääkärilehti Potilaanlaakarilehti Lääkäripäivät Lääkärikompassi Erikoisalani Lääkäri 2030