Kantelu johtaa harvoin huomautukseen
Hyvin todennäköisesti jokainen lääkäri päätyy urallaan kantelun kohteeksi. Valvira kuitenkin muistuttaa, että kantelun seurauksena ei koskaan suoraan rajoiteta kenenkään ammattioikeuksia.
Monelle, varsinkin nuorelle lääkärille Valvira edustaa jonkinlaista peikkoa, jonka lähettämää postia pelätään.
Valviran lääkintöneuvos Kirsti Tolonen korostaa, että vaikka selvityspyyntö Valvirasta tulisi, on hyvin todennäköistä, että virhettä ei ole tapahtunut.
– Meille tulevista terveydenhuollon kanteluista noin 40 prosenttia siirretään aluehallintovirastoille ja osa lähetään myös muistutuksena toimintayksiköihin. Käsittelyymme jäävistä kanteluista ainostaan noin viidenneksessä todetaan epäasianmukaisuutta hoidossa.
Muistutuksiin on aina vastattava
Valvira neuvoo verkkosivuillaan, kuinka kansalaisen tulisi toimia, jos on tyytymätön hoitoonsa. Tolosen mukaan lääkärinkin on syytä hallita nämä toimintaohjeet.
Ensimmäisenä huonoksi koetun hoidon syytä tulisi selvitellä hoitolaitoksessa.
– Se on myös kaikkein nopein tapa. Tärkeintä olisi keskustella hoitavien henkilöiden kanssa, mutta jos tämä ei johda tulokseen, sitten keskustellaan heidän esimiestensä kanssa.
Jos asiaa haluaa käsitellä kirjallisesti, voi tehdä muistutuksen yksikköön.
– Muistutusmenettely on lakisääteinen, ja yksikön on annettava siihen kirjallinen vastaus kohtuullisessa ajassa. Niihin siis ei saa jättää vastaamatta. On myös todella tärkeää vastata muistutuksiin perusteellisesti, koska sitä kautta voimme todennäköisesti estää asioiden eskaloitumisen kanteluiksi valvontaviranomaiselle, Tolonen ohjeistaa.
Vain murto-osa kanteluista kuuluu Valviralle
Muistutuksen seurauksiin tyytymätön voi tehdä kantelun valtion valvontaviranomaisille eli aluehallintavirastoille (avi) tai erityistapauksissa Valviralle.
Valviralle kuuluvat kantelut, joissa epäillään kuolemaan tai vaikeaan, pysyvään vammautumiseen johtanutta hoitovirhettä. Vamman vakavuuden arvioi Valvira.
Tolonen muistuttaa, että lääkärien on syytä osata neuvoa potilastaan, minne tämän kuuluu kantelunsa osoittaa.
– Kun potilas haluaa kannella omasta asiastaan, ne kuuluvat harvinaisia poikkeuksia lukuun ottamatta aveille. Valvirassa kuluu aika paljon resursseja siihen, että siirrämme meille ohjautuneita kanteluita edelleen aveille.
Jos tapahtumia ei muista, ei saa satuilla
Kantelun voi periaatteessa tehdä kuka tahansa, mistä tahansa epäasialliseksi, virheelliseksi tai lainvastaiseksi kokemastaan toiminnasta tai laiminlyönnistä. Yli kahden vuoden takaisista asioista tehtyjä kanteluita ei pääsääntöisesti tutkita. Niiden selvittely on hankalaa, koska asioita ei enää muisteta.
Tolonen neuvoo selvityspyynnön saanutta muistelemaan tarkoin tapahtumia ja perehtymään potilasasiakirjoihin. Sitten kirjoitetaan tiiviisti, yleiskielisesti ja ilman potilasasiakirjojen kopioimista oma selvitys.
– Pyrkikää vastaamaan kanteluissa esitettyihin asioihin ja olemaan rehellinen. Jos ette muista, ette muista, mutta älkää satuilko. Ja muistakaa vastata määräajassa.
Selvityksessä on tuotava esiin mahdolliset poikkeavat olosuhteet, kuten erityinen kiiretilanne.
Selvityspyyntöä voi seurata selityspyyntö
Valviran tavoitteena on saada ratkaisu kanteluasioissa vuoden aikana. Jos todetaan, että kaikki ei sujunut asianmukaisesti, Valvira lähettää selityspyynnön.
– Siinä kerrotaan, mitkä asiat eivät mielestämme menneet napiin ja millaista hallinnollista ohjausta harkitaan. Tässä on vielä mahdollisuus selittää poikkeavia olosuhteita ja miksi kävi, kuten kävi.
Valvirassa kantelut käsitellään siinä ja silloin -periaatteella eli sen mukaan, mikä tapahtuman aikaan oli potilaasta käytettävissä oleva tieto. Ei siis jälkiviisastella.
Kantelun seurauksena ei koskaan suoraan rajoiteta kenenkään lääkärin ammattioikeuksia.
– Valvira voi antaa hallinnollista ohjausta tai kehottaa ammattihenkilöä jatkossa huomioimaan tiettyjä asioita. Nämä eivät siis ole rangaistuksia, vaan pyrimme ohjaamaan toimintaa tulevaisuudessa.
"Kaikki me teemme virheitä"
Huomautuksen voi saada, jos toiminta on ollut selkeästi virheellistä tai säännösten vastaista tai jos virheellinen menettely liittyy kyseisen ammattitoiminnan kannalta olennaiseen asiaan tai jos ammattihenkilöä on jo aiemmin saanut lievempää ohjeistusta vastaavaan menettelyyn liittyen.
Huomautus on nähtävissä Terhikissä ja JulkiTerhikissä kymmenen vuoden ajan. Päätökseen ei ole mahdollista hakea muutosta.
Tolonen piti luentonsa Nuorilääkäripäivillä. Paikalla oli myös Valviran ylijohtaja Markus Henriksson , joka tyynnytteli uransa alussa olevien lääkärien kantelupelkoja.
– Kaikki me teemme virheitä, jos teemme ylipäänsä jotakin. Ja se vasta kauhea virhe onkin, jos emme tee mitään. Se kuuluu lääkärin työhön ja elämänkaareen, että muutamaan kanteluunkin pitää urallaan vastata. Eikä se ole niin kauheaa, vaikka joskus saa vähän hallinnollista ohjausta, Henriksson sanoi.
Lääkärin oikeusturva valvonnan näkökulmasta
Perehdy potilaan esitietoihin ja potilasasiakirjoihin.
Tutki potilas huolellisesti ja toista tutkimukset, jos oireet jatkuvat.
Keskustele potilaan ja hänen läheistensä kanssa, sellaisella kielellä, että he ymmärtävät. Tarvittaessa useita kertoja.
Hoida potilas perusteellisesti ja noudata hoitosuosituksia, ja jos joudut niistä poiketa, perustele. Määrää lääkkeet asianmukaisesti ja noudata erityistä huolellisuutta, jos joudut määräämään PKV-lääkkeitä.
Kirjaa hoitosuunnitelmat, status ja keskustelut, perustele hoitoratkaisut.