Lehti 17: Liitto toi­mii 17/1992 vsk 47 s. 1704

Styrelsebeslut

Lars-Einar Floman

Vid styrelsens sammanträde den 21 maj behandlades bl.a. följande ärenden:

Huvudavtalet

Förhandlingarna om ett nytt huvudavtal hade i början av maj utmynnat i ett förslag till nytt huvudavtal mellan Kommunala arbetsmarknadsverket, Akava, Kommunfackets union, FTFC-O och TOC-T. Förslaget till nytt huvud- avtal skulle öka den lokala beslut-anderätten. Lokalt skulle avtal således kunna träffas också om löner som överskrider eller underskrider de centrala avtalen.

Förslaget har kritiserats inom Läkarförbundet på grund av att den avtalsrätt som förbundet yrkat på inte var inskriven i huvudavtalet trots att en principöverenskommelse om saken nåtts med KA:s förhandlare. Det har också väckt kritik att avtalsförslaget ger möjlighet att lokalt komma överens om att förbjuda ansökningsförbud och blockad.

Styrelsen ansåg att Akava kan underteckna det nya huvudavtalet endast ifall samtliga avtalsparter garanterar att läkarkartellen och den tekniska sektorn kan träffa egna avtal. Ifall dessa avtal inte ingåtts senast den 31 mars 1993 borde Akava förbinda sig att säga upp huvudavtalet. Vidare ställde förbundet villkoret att Akava inte får acceptera avtal som innebär en begränsning av möjligheterna att utnyttja ansökningsförbud och blockad.

Läkarutbildningens volym

Styrelsen slog fast att intagningen till de medicinska fakulteterna borde begränsas till 350 nya studerande årligen under de närmaste tio åren. Förbundet skall därför vända sig till hälsovårds- och undervisningmyndigheterna och föreslå att en prognosgrupp tillsätts för att se över läkarbehovet och utbildningsvolymen. I år tar de medicinska fakulteterna in omkring 495 nya studerande. Enligt förbundets beräkningar är detta för mycket med hänsyn till den minskade efterfrågan på läkare och leder snabbt till att läkararbetslösheten förvärras.

Semesterpengen

I den kommunala och statliga sektorn har avtal träffats om att senarelägga utbetalningen av årets semesterpeng eller ersätta den med fritid. Avtalen följer centralorganisationernas rekommendation om att avtal kan träffas lokalt om att framskjuta utbetalningen av semesterpengen ifall utbetalningen medför betalningssvårigheter för arbetsgivaren. I kommunsektorn kan utbetalningen medels lokala avtal framskjutas till den 31 mars 1993 då man också kan komma överens om en eventuell kompensation på grund av senareläggningen. Om semesterpengen skall utbytas mot fritid förutsätter det i varje händelse de anställdas samtycke. Enligt det statliga avtalet är det inte möjligt att senarelägga utbetalningen av semesterpengen, men om den med den anställdas samtycke byts ut mot ledig tid kan sådan ledighet sparas ända till utgången av år 1997.

Akava har sänt förtroedemännen närmare instruktioner om avtalen. Styrelsen antecknade avtalen för kännedom.

Modellen till tjänstestadga

Styrelsen fick en redogörelse för den nya modellen till kommunal tjänstestadga om vilken avtalsparterna i stort sett nått enighet. Organisationerna har emellertid förutsatt att stadgan inte får innehålla bestämmelser som tillåter permitteringar. Eftersom modellstadgan också innehåller andra ur Akavas synpunkt problematiska formuleringar har Akava tillsvidare inte godkänt den. Om kommunernas och kommunalförbundens tjänstestadgor skall korrigeras i enlighet med den nya modellstadgan måste i alla händelser förhandlingar föras enligt lagen om förhandlingsrätt för innehavare av kommunala tjänster.

Riktlinjer i instruktionsfrågorna

Lue myös

Styrelsen godkände vissa korrigeringar av förbundets hittillsvarande riktlinjer beträffande sjukvårdsdistriktens och folkhälsoarbetets instruktioner. Förbundet understöder rationalisering och resultatinriktad ledning i hälso- och sjukvården. Resultatområ@07 = den och -enheter skall definieras med hänsyn till de lokala förhållandena, men resultatansvaret skall inte utsträckas till alltför små enheter. Läkare skall alltid medverka i ledningen av sjukvårdsenheter. Inga förvaltningslinjer får gå förbi chefen för en resultatenhet, vare sig det gäller aministration eller omvårdnad, och resultenhetens chef skall ha tillräcklig beslutanderätt bl.a. då det gäller val av personal och lönesättning.

Förbundet ansåg inte det motiverat att sammanslå social- och hälsovårdsförvaltningarna vare sig i fråga om funktioner eller ekonomi. Trots allt planeras en sådan sammanslagning i flere tiotal kommuner. En sammanslagning av social- och hälsovården borde enligt förbundets mening genomföras så att hälso- och sjukvårdens verksamhetsmöjligheter inte hämmas av nya förvaltningsnivåer eller andra administrativa hinder. En chefläkare måste ha möjlighet att sköta enhetens angelägenheter i direkt samarbete med det ansvariga förtroendemannaorganet. I början av sommaren kommer förbundet att infomera närmare om sina ställningstaganden i instruktions-frågorna.

Lääkäriliitto Fimnet Lääkärilehti Potilaanlaakarilehti Lääkäripäivät Lääkärikompassi Erikoisalani Lääkäri 2030