Lehti 18: Liitto toi­mii 18/2019 vsk 74 s. 1142 - 1143

Kollegan käyttäjämäärä jatkaa kasvuaan

Uusia konsultaatioita avataan päivittäin. Eniten niitä tulee ­yleislääketieteestä, mutta myös ihotaudeista, lastentaudeista ja ortopediasta keskustellaan aktiivisesti.

Pauliina Pohjala

Lääkäriliiton jäsenpalvelu Kollega mahdollistaa konsultoinnin ja ammatillisen keskustelun lääkärien välillä. Kollega lanseerattiin Lääkäripäivillä tammikuussa.

Palvelun käyttö on ollut alusta alkaen aktiivista. Ensimmäisen kuukauden aikana käyttäjämäärä nousi 4000:een.

– Tällä hetkellä käyttäjiä on jo yli 6000. Aktiivisia käyttäjiä on kuukausitasolla jo lähes puolet kokonaiskäyttäjämäärästä, kertoo sovelluksen toteuttaneen yrityksen Panacea CG:n toimitusjohtaja Wille Komulainen.

Palvelussa on yleislääkäreiden lisäksi laaja-alaisesti eri erikoisalojen asiantuntijoita. Noin kolmannes käyttäjistä on yleislääkäreitä tai yleislääketieteeseen erikoistuneita ja erikoistuvia. Erikoislääkäreitä on eniten psykiatrian, naistentautien ja lastentautien aloilta.

Kollega käytettävissä myös selaimella

Kollega-palvelu on nyt käytettävissä myös selaimella. Palvelu löytyy osoitteesta www.konsultoikollegaa.fi.

Selainversio on optimoitu käytettäväksi tietokoneella ja tabletilla, ja esimerkiksi keskusteluiden jakaminen on siinä helpompaa.

Konsultaation osoitteen voi lähettää vaikka sähköpostissa eteenpäin, ja esimerkiksi kuvat saa avattua isoiksi ruudulle. Jakotoiminto on tulossa pian myös mobiiliversioon.

Palvelua kehitetään palautteen perusteella

Nopeasti kasvavan käytön myötä palveluun on tehty useita parannuksia, jotta konsultaatioiden seuraaminen olisi helppoa kasvavasta sisältömäärästä huolimatta.

Konsultaatiot voi nyt kategorisoida aiempaa tarkemmin erikoisalojen ja erityispätevyyksien perusteella. Näin konsultaation aiheeseen perehtynyt vastaaja löytyy aiempaa nopeammin.

Lue myös

Käyttäjä voi nykyisin myös tarkemmin hallita palvelun lähettämiä ilmoituksia. Suosittelualgoritmia kehitetään jatkuvasti, jotta ilmoituksia tulisi käyttäjää kiinnostavista aiheista käyttäjälle sopivalla tahdilla.

Myös hammaslääkärit mukaan

Panacea kehittää Kollega-palvelusta rinnakkaisversiota Hammaslääkäreille yhteistyössä Suomen Hammaslääkäriliiton kanssa.

Hammaslääkärien Kollegasta tulee erillinen sovellus, eikä hammaslääkäreillä ole pääsyä nykyisen Kollegan sisältöön. Suunnitteilla on myös konsultaatiokohtainen ominaisuus, jolla konsultoiva asiantuntija voisi halutessaan jakaa yksittäisen konsultaation sovellusten välillä. Näin lääkärit voisivat halutessaan konsultoida hammaslääkäreitä ja hammaslääkärit lääkäreitä, Panaceasta kerrotaan.


Faktat

Mikä Kollega?

• Palvelu mahdollistaa konsultoinnin ja 
ammatillisen keskustelun lääkärien 
välillä.

• Lataa sovelluskaupasta tai käytä 
selaimessa www.konsultoikollegaa.fi.

• Käyttäjät tunnistetaan 
Fimnet-kirjautumisen avulla.

• Palvelu on myös opiskelijoiden 
käytettävissä, kun opiskelijat ovat 
Valviran laillistamia ja 
liittyneet liiton jäseniksi.

• Sovelluksen on toteuttanut 
Panacea CG Oy.

Lääkäriliitto Fimnet Lääkärilehti Potilaanlaakarilehti Lääkäripäivät Lääkärikompassi Erikoisalani Lääkäri 2030