Lehti 4: Liitto toi­mii 4/2002 vsk 57 s. 446

Lääkäriliitolta lausunto terveyttä edistävästä liikunnasta

Lääkäriliitto on pyynnöstä antanut lausunnon sosiaali- ja terveysministeriölle terveyttä edistävän liikunnan kehittämistoimikunnan mietinnöstä.

Lääkäriliiton mielestä toimikunta on tehnyt varsin mittavan työn kartoittaessaan terveysliikunnan tilanteen ja tavoitteet eri väestöryhmissä sekä muilla osa-alueilla.

- Toimikunnan asettamiin keskeisiin tavoitteisiin on helppo yhtyä. Lääkäriliitto pitää erityisen tärkeänä mahdollistaa liikkumisen oppiminen jo nuorena.

Lääkäriliiton näkemyksen mukaan osa toimikunnan ehdotuksista on aika lailla kaukana reaalimaailmasta.

- Esimerkkeinä tällaisista voi mainita ehdotusta terveysliikunnasta vastaavan henkilön nimeämisestä kaikkiin sosiaali- ja terveysalan järjestöihin sekä terveysliikunnan esittämistä työterveyshuollon lakisääteisen rahoituksen piiriin, todetaan lausunnossa.

Lääkäriliitto katsoo, että toimintaohjelma kaipaa vielä tarkistusta ja selvempää kohdennusta.

- Olennaista on päästä jatkovalmistelussa yhteisymmärrykseen siitä, mikä osa ylipäätään terveyttä edistävän liikunnan kohdalla kuuluu yhteiskunnan hoidettaviin sekä mikä vapaaehtoisen ja yksilöllisen toiminnan piiriin. Liitto toteaa, että tällä alueella voidaan tehdä paljon myös ilman mittavan lisärahoituksen osoittamista.

- Hyvän liikkumisympäristön mahdollistaminen ja lähiliikuntapaikkojen luominen on monesti kiinni ylipäätään tämän näkökulman muistamisesta kaavoitus- ja suunnitteluvaiheessa. Ehdotettu eri hallinnonalojen ja toimijoiden yhteistyöelin on varmastikin toteuttamisen arvoinen. Lääkäriliitto on ollut mukana liikkumisreseptihankkeessa ja pitää tätä erittäin kannatettavana pyrkimyksessä kytkeä lääkärit ja terveydenhuolto terveyttä edistävän liikkumisen lisäämiseen.