Lehti 20: Liitto toi­mii 20/2002 vsk 57 s. 2239

Medisiinariliitto kasvavista sisäänottomääristä: Lääketieteen opetuksen tasoa ei saa laskea!

Mika Vehkasaari

Jatkuva opiskelijamäärän kasvattaminen on jo nyt johtanut käytännön ongelmiin ja koulutuksen tason selvään laskuun jokaisessa tiedekunnassa! Ennen sisäänottomäärien uutta lisäystä tulee varmistaa, että tiedekunnilla on käytännössä valmiudet ottaa vastaan aikaisempaa enemmän opiskelijoita, toteaa Suomen Medisiinariliiton liittokokous kannanotossaan lääketieteellisten tiedekuntien sisäänottomäärien lisäämisestä.

Valtioneuvosto on kansallisen terveysprojektin ehdotuksesta päättänyt nostaa lääketieteellisten tiedekuntien sisäänottomääriä tänä vuonna yhteensä viidelläkymmenellä. Vuoden 2000 jälkeen sisäänottomääriä ovat nostettu 480:stä opiskelijasta 600:een.

- Lääkäripulaan vaikutetaan tällä tavalla vasta kuuden vuoden kuluttua, mutta lääkärien koulutuksen laatuun sisäänottomäärien nostamisella on välitön vaikutus.

Suomen Medisiinariliiton mielestä lääketieteen opetuksen laatuun on kiinnitettävä huomiota ja opetukseen on saatava lisää resursseja ennen kuin sisäänottomääriä voidaan lisätä. Liitto pyytää asiasta vastaavilta viranomaisilta selvitystä, millä keinoilla lääketieteen opetuksen laatu aiotaan pitää korkeatasoisena sisäänottomääriä mahdollisesti lisättäessä.

- Opetuksen laatu kärsii opiskelijamäärien kasvun vaikutuksista. Lääkärin käytännön taitoja on vaikea oppia ilman käytännön opetusta ja potilaiden kanssa toimimista, muistuttavat medisiinarit.

Opetuksessa ryhmäkoot ovat kasvaneet jatkuvasti eikä tutkimusvälineistöä ole riittävästi.

- Opetushenkilökuntaa ei ole tarpeeksi ja yhä useammin on kandidaatin itsensä varassa arvioida omia kliinisiä taitojaan. Käytännön taitojen opettelu jää usein yhteen opettajan kanssa tehtyyn tai toisten tekemänä nähtyyn harjoitukseen. Tulevaisuudessa omiin taitoihin on luotettava ilman vähäistäkään kokemusta. Myös tarpeeksi suurista ja asiaankuuluvista opetustiloista on pulaa joka tiedekunnassa.

Medisiinariliitto tuo esille, että yliopistollisilla sairaaloilla ei ole tarjottavana tarpeeksi potilastapaamisia opiskelijoille.

Lue myös

- Lääkärin ammatissa tärkeät vuorovaikutustaidot jäävät kehittymättä puhumattakaan opiskelijoiden käytännön kliinisistä taidoista. Potilaita tutkitaan kolmesta seitsemään hengen opiskelijaryhmissä, mikä jo itsessään vähentää opetustilanteisiin potilaiksi suostuvien määrää. Opetuskierrolla on useimmiten mukana vähintään kymmenen opiskelijaa, pahimmassa tapauksessa jopa kaksikymmentä.

Riittävän potilasmäärän turvaamiseksi tiedekunnat järjestävät opetusta alue- ja keskussairaaloihin.

- Nämä järjestelyt vaativat lisää resursseja niin sairaaloilta, tiedekunnilta kuin opiskelijoilta. Opiskelijat jäävät myös ilman yliopistopaikkakunnalla tapahtuvaa teoriaopetusta, jos opiskelu tapahtuu muualla.

Lääkäriliitto Fimnet Lääkärilehti Potilaanlaakarilehti Lääkäripäivät Lääkärikompassi Erikoisalani Lääkäri 2030