Asiakasmaksut jumissa hyvinvointialueilla
Pirkanmaa ja Pohjois-Pohjanmaa kertovat laskutuksen viivästyksistä.
Pirkanmaan hyvinvointialueen tammi- ja helmikuun asiakasmaksujen laskuissa on viivästyksiä. Samasta on tiedottanut myös Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialue.
Pirkanmaalla huomattava osa asiakkaista ei ole vielä saanut laskua käyttämistään palveluista. Hyvinvointialue pyrkii saamaan tilanteen ajan tasalle maaliskuun loppuun mennessä.
Laskutus perustuu asiakas- ja potilastietojärjestelmiin merkittyihin tietoihin. Järjestelmät on siirretty kunnilta hyvinvointialueelle tämän vuoden puolella kuntien saatua viime vuoden laskutuksen valmiiksi.
Pirkanmaalla normaalitahtiseen laskutukseen päästäneen huhtikuussa. Viivästyneille laskuille voi saada maksuaikaa tai näille voidaan tehdä maksusuunnitelma.
Pohjois-Pohjanmaalla myös laskujen maksamisessa voi olla viiveitä.
Sen sijaan esimerkiksi Pohjois-Karjalassa laskutus voitiin käynnistää tammikuussa lähes normaalisti.
– Se tietojärjestelmä- ja organisaatiomuutoksesta kuitenkin seurasi, että e-laskun tai suoramaksusopimuksen aiemmin sopineille asiakkaille lähti alkuvuonna 2023 laskuja paperisena postitse, kertoo asiakasmaksupäällikkö Riitta Manninen-Rouvali.
Uutista täydennetty 10.3. kello 13.35 ja 15.15 Pohjois-Karjalan kommenttien osalta.