Terveydenhuolto

Käyttäjät pääosin tyytyväisiä OmaKantaan

Aalto-yliopisto ja Kela ovat kartoittaneet OmaKannan käyttäjien kokemuksia. 

Sari Kosonen
Adobe / AOP

Kyselyn perusteella OmaKantaa käytetään enimmäkseen tiedon saamiseen ja omahoidon tukemiseen. Myös reseptin uusiminen on suosittu toiminto palvelussa.

Positiivisina kokemuksina käyttäjät pitivät muun muassa nopeaa pääsyä omiin tietoihin sekä palvelun helppokäyttöisyyttä. Käyttäjät pitävät siitä, että OmaKannassa omiin terveystietoihin voi perehtyä rauhassa ja palata uudelleen.

Myös negatiivisia kokemuksia ilmeni. Palautetta annettiin esimerkiksi siitä, että tietoa oli hankala löytää. Usein vastaajille oli epäselvää, onko haettuja tietoja edes saatavilla, vai etsivätkö he tietoa väärästä paikasta. Lisäksi käyttäjät kokivat, että tieto on vaikeasti ymmärrettävää lääketieteellisen sanaston takia.

Lue myös

Käyttäjät toivoivat ilmoituksia muun muassa OmaKantaan tulleista uusista tiedoista ja reseptien vanhenemisesta. Kyselyyn vastanneet toivovat OmaKannasta myös mobiilisovellusta.

Kyselyyn vastasi noin 4700 OmaKannan käyttäjää. He antoivat palvelun käytettävyydelle kokonaisarvosanan 74,3 asteikolla 0–100.

Palautetta hyödynnetään palvelun kehittämisessä. Verkkopalvelun uudistustyö on käynnissä, ja käyttäjät pääsevät kokeilemaan uudistuvaa palvelua syksyllä.

Kirjoittaja

Sari Kosonen

Lääkäriliitto Fimnet Lääkärilehti Potilaanlaakarilehti Lääkäripäivät Lääkärikompassi Erikoisalani Lääkäri 2030