Maisa-sovelluksen saavutettavuutta kehitetään edelleen
Maisalla on jo lähes 800 000 kaikenikäistä käyttäjää Helsingin, Kauniaisten, Keravan, Vantaan sekä HUS Helsingin yliopistollisen sairaalan palveluissa.
Etelä-Suomessa käytössä olevan Maisa-asiakasportaalin saavutettavuus on parantunut koko ajan, Apotti-järjestelmä kertoo tiedotteessaan .
Apotti-järjestelmään luotu Maisa yhdistää sosiaalihuollon ja terveydenhuollon sähköisen asioinnin yhteen kanavaan, ja sillä on jo lähes 800 000 kaikenikäistä käyttäjää Helsingin, Kauniaisten, Keravan, Vantaan sekä HUS Helsingin yliopistollisen sairaalan palveluissa.
– Maisalle tehtiin jälleen saavutettavuusarviointi luotettavan kumppanin kanssa. Suomen lainsäädäntö vaatii kaikilta julkisilta palveluilta riittävää saavutettavuutta, Apotin käytettävyysasiantuntija Petri Mannonen sanoo tiedotteessa.
Riittävä saavutettavuus takaa sen, että Maisaa voivat käyttää myös esimerkiksi ruudunlukijaa tarvitsevat näkövammaiset ja ne, joilla on esimerkiksi kognitiivisia haasteita tai kuulovammoja.
Apotin mukaan saavutettavuuden kehittäminen on pitkäjänteistä työtä. Vuosien mittaan järjestelmän teknologia ja ulkomuotokin ovat uudistuneet.
– Nyt järjestelmää on käyty läpi arvioimalla tyypillisiä käyttötilanteita ja toimintoja. Nykytilanne on kohtalaisen hyvä, eikä Maisassa ole isoja ongelmia. Mutta saavutettavuutta voi edelleen parantaa, Mannonen kuvailee.
Viime kevään käyttäjäkyselyssä Maisan käytettävyys arvioitiin yleisesti kohtuullisen hyväksi ja mobiilisovelluksen osalta hieman paremmaksi kuin verkkopalvelu.