Mikrobilääkkeiden käyttö raskauden ja imetyksen aikana - suositukset puoltavat tuttua ja turvallista
Tärkein tieto
Raskauden ja imetyksen aikana mikrobilääkkeiden käytön on oltava erityisen hyvin perusteltua.
Suurin osa mikrobilääkkeistä soveltuu raskauden ja imetyksen aikana käytettäväksi.
Hoitamatta jätetty bakteeri-infektio raskausaikana on suurempi riski sekä äidille että sikiölle kuin oikein kohdistettu mikrobilääkehoito.
Sikiön ja vastasyntyneen hyvinvoinnin takaamiseksi tulisi ensisijaisesti pitäytyä mikrobilääkkeissä, joiden käytöstä on runsaasti kokemusta.
Beetalaktaamiryhmän antibiootteja on käytetty raskauden ja imetyksen aikana jo pitkään ilman merkittäviä haittoja äidille tai sikiölle tai vastasyntyneelle.
Suomessa reseptilääkkeitä käytti raskauden aikana 46 % naisista ja 24 % naisista käytti systeemistä bakteerilääkettä (ATC-koodi J01) (1). Suurin osa lääkityksistä on mikrobilääkehoitoja, eli kyseessä on jokapäiväinen medisiininen ongelma. Hoitoa harkittaessa on otettava huomioon kaksi yksilöä -…
Kirjaudu sisään
Pääset lukemaan artikkelin, kun kirjaudut sisään Fimnet-tunnuksillasi. Kirjautuminen pysyy voimassa, jos et erikseen kirjaudu ulos sivulta laitteellasi. Jos luet lehteä yhteisessä käytössä olevalla koneella, muista myös kirjautua ulos sivustolta.
Lääkärilehti on Lääkäriliiton jäsenetu. Jos sinulla ei vielä ole jäsenen Fimnet-tunnuksia tai olet unohtanut salasanasi, hanki ne tästä.



