Lehti 31: Katsausartikkeli 31/1995 vsk 50 s. 3285

Suomalaiset radiologian tekniikan kehittäjinä

Röntgenlaitteita alettiin valmistaa Suomessa jo 1920-luvun lopulla, paljolti siksi, että tuontilaitteet olivat lama-aikana liian kalliita. Nykyään suomalainen radiologian laitteiden kehittely ja tuotanto suuntautuu huipputekniikan erikoisosaamiseen kapeilla erityisaloilla - ja ehkäpä lama jälleen kannustaa eteenpäin.

Erkki M. Laasonen

Kun jälkiviisaana ja turvallisesti sivusta tarkastelee suomalaisen röntgenlaitevalmistuksen alkuaikoja, esiin kiteytyy kolme avainsanaa: sota, lama ja tubi. Sekä ensimmäisen että toisen maailmansodan aikoina tuonti oli väliin mahdotonta, ja muutama röntgenlaitteita tuonut myyntiyhtiö päättikin…

Lääkäriliitto Fimnet Lääkärilehti Potilaanlaakarilehti Lääkäripäivät Lääkärikompassi Erikoisalani Lääkärilehden työpaikat