Suomalaiset radiologian tekniikan kehittäjinä
Röntgenlaitteita alettiin valmistaa Suomessa jo 1920-luvun lopulla, paljolti siksi, että tuontilaitteet olivat lama-aikana liian kalliita. Nykyään suomalainen radiologian laitteiden kehittely ja tuotanto suuntautuu huipputekniikan erikoisosaamiseen kapeilla erityisaloilla - ja ehkäpä lama jälleen kannustaa eteenpäin.
Kun jälkiviisaana ja turvallisesti sivusta tarkastelee suomalaisen röntgenlaitevalmistuksen alkuaikoja, esiin kiteytyy kolme avainsanaa: sota, lama ja tubi. Sekä ensimmäisen että toisen maailmansodan aikoina tuonti oli väliin mahdotonta, ja muutama röntgenlaitteita tuonut myyntiyhtiö päättikin…
Kirjaudu sisään
Pääset lukemaan artikkelin, kun kirjaudut sisään Fimnet-tunnuksillasi. Kirjautuminen pysyy voimassa, jos et erikseen kirjaudu ulos sivulta laitteellasi. Jos luet lehteä yhteisessä käytössä olevalla koneella, muista myös kirjautua ulos sivustolta.
Lääkärilehti on Lääkäriliiton jäsenetu. Jos sinulla ei vielä ole jäsenen Fimnet-tunnuksia tai olet unohtanut salasanasi, hanki ne tästä.



