Lehti 15-16: Katsausartikkeli 15-16/2001 vsk 56 s. 1737 - 1740

Tulisiko antibioottien käyttöä sairaaloissa rajoittaa?

Antibioottien käyttöön liittyy aina resistenssiongelma. Sairaaloissa antibioottien käytön rajoittamista on perusteltu mikrobien paremman lääkeherkkyyden lisäksi myös taloudellisilla säästöillä. Jokaiselle potilaalle yksilöllisesti määrättävään antibioottiin on sairaaloissa vaikea päästä, ja useassa sairaalassa on käytössä infektiotyyppikohtaiset suositukset antibioottivalinnoista. Kirjoittaja kehottaa lääkäreitä suhtautumaan entistäkin kriittisemmin antibioottien käyttöön, koska näin voidaan hidastaa epätoivottua kehitystä ja pyrkiä jopa kääntämään sen suuntaa.

Jukka Lumio

Antibiootit tulivat laajaan käyttöön infektioiden hoidossa 1950-luvulla ja kirurgisessa profylaksiassa 1960-luvulla. Antibioottien arveltiin täysin nujertavan infektiot sairauksien ja kuolemien aiheuttajina. Kuolinsyytilastot ovat kuitenkin osoittaneet, ettei ihmisten riski kuolla (kaikki…

Lääkäriliitto Fimnet Lääkärilehti Potilaanlaakarilehti Lääkäripäivät Lääkärikompassi Erikoisalani Lääkärilehden työpaikat