Pääkirjoitus, tiede Suom Lääkäril 2025;80:e45258, www.laakarilehti.fi/e45258

Miksi lääkehoito on potilaalle usein mieluisin vaihtoehto?

Laura Kihlström

Miksi lääke on potilaalle mieluisampi kuin lääkkeetön hoito? Vastauksia kysymykseen voi etsiä lääketieteen antropologiasta. Sen yhtenä keskeisenä tavoitteena on ymmärtää, miten kulttuuriset, historialliset ja poliittiset tekijät muokkaavat ja määrittelevät potilaan kokemuksia (1).

Kulttuurisesta näkökulmasta lääke – tai tabletti – edustaa potilaalle paljon muutakin kuin farmakologista tuotetta. Lääke on symboli: sillä on monia merkityksiä, joita tulkitaan eri kulttuureissa aina hieman eri tavoin (2).

Potilaalle lääke voi olla esimerkiksi kuulluksi tulemisen tai toivon symboli. Se voi symboloida ammattilaisen riittävää auktoriteettia tai viestiä sosiaalisesta statuksesta: lääkkeen saaminen on etuoikeus.

Kulttuuris-historiallisesta näkökulmasta lääke on myös länsimaisen lääketieteen eli biomedisiinan valta-aseman symboli. Vaatiessaan lääkäriltä lääkettä potilas toteuttaa hyvän kansalaisuuden ihannetta eli luottaa biomedisiinan vahvuuksiin.

Toisaalta kaikki kulttuurit, niin myös biomedisiina, elävät ajassa ja muuttuvat. Alun perin 1970-luvun yhteiskuntatieteistä virinnyt medikalisaation kritiikki on levinnyt myös lääketieteen tutkimuskirjallisuuteen esimerkiksi ylidiagnosoinnin tai ylihoidon kritiikkinä (3,4,5).

Potilaat eivät kuitenkaan välttämättä ole päässeet osaksi näitä keskusteluja ja erilaisten virtausten muuttumista. Kyse voi olla kulttuurisesta eriaikaisuudesta: keskustelu etenee tieteenalojen sisällä, mutta potilaille muuttuvat näkemykset esimerkiksi lääkkeistä saattavat tulla yllätyksenä.

Potilaan nuiva suhtautuminen ammattilaisen suosittelemaan lääkkeettömään hoitoon voi kieliä myös yhteiskunnallisesta tilanteesta.

Suomalaiset ovat eriarvoisessa asemassa hoitoon ja etenkin lääkäriin pääsyssä (6). Hyvinvointivaltioon kohdistuu valtavia muutospaineita, ja eri puolella Suomea suljetaan terveysasemia. Kun turvaverkot heikentyvät ja eriarvoisuus lisääntyy, yhteiskunnallisessa keskustelussa ja myös terveydenhuollossa lisääntyy yksilön vastuuttamisen vaade (7,8).

Tällaisessa ilmapiirissä lääkkeetön hoito tai omahoito-ohjeet voivat tuntua potilaasta loukkaavilta, vaikka niissä olisikin perää. Voimavarat lääkkeettömään hoitoon voivat myös olla paremmat silloin, kun elämä on muutenkin tasapainossa esimerkiksi sosiaalisten tukiverkostojen, taloudellisen tilanteen ja jaksamisen kannalta. Näin ei läheskään kaikilla ole.

Entä tarkastelemmeko kriittisesti, millaisia eriarvoisuuksia lääkkeiden määräämiseen liittyy (9,10)? Minkälaista tutkimustietoa meillä on Suomessa siitä, miten stigma, syrjintä tai tiedostamattomat ennakkoluulot vaikuttavat terveydenhuollossa mikrotason kohtaamisiin sekä niissä tehtäviin päätöksiin (11)? 

Törmäyskurssilla vastaanotolla ovat niin kulttuuriset, historialliset kuin yhteiskunnallisetkin käsitykset, jotka vaikuttavat sekä potilaaseen että ammattilaiseen. Niiden merkitystä ei kannata aliarvioida, sillä terveydenhuollolla on erityisen tärkeä rooli ihmisten yhteiskunnassa kokeman luottamuksen ja yhteenkuuluvuuden kannalta.

Jatkossakin potilaat – taustastaan riippumatta – tulevat toivomaan lääkäriltä kohdatuksi ja kuulluksi tulemista, empatiaa ja mahdollisuutta vaikuttaa.

Lue lisää: Lääkettä vai ei lääkettä?

Kirjoittaja

Laura Kihlström PhD, MPH, erikoistutkija Terveyden ja hyvinvoinnin laitos Kirjoittaja on taustaltaan antropologi ja kansanterveystieteilijä.


Sidonnaisuudet

Laura Kihlström: Apurahat (Suomen Akatemia, THL: Terveyden poliittiset määrittäjät ja terveydenhuollon oikeudenmukaisuus sote-uudistuksessa; Strategisen tutkimuksen neuvosto, THL: Demokraattisten innovaatioiden implementointi), korvaus käsikirjoituksen kirjoittamisesta tai tarkistamisesta (Lääkärilehti).


Kirjallisuutta
1
Young A. The anthropologies of illness and sickness. Annu Rev Anthropol 1982;11:257–85.
2
Geertz C. The interpretation of cultures. 3. painos. Lontoo: Basic Books 2017.
3
Tikkinen KAO, Halme ALE, Guyatt GH, Glasziou P. The impact of definitions of disease on overdiagnosis. JAMA Intern Med 2025;185:909–10. doi.org/10.1001/jamainternmed.2025.1727
4
Zola IK. Medicine as an institution of social control. Ekistics 1976;41:210–4.
5
Shrank WH, Rogstad TL, Parekh N. Waste in the US health care system: Estimated costs and potential for savings. JAMA 2019;322:1501–9. doi.org/10.1001/jama.2019.13978
6
Tynkkynen LK, Keskimäki I, Karanikolos M. Finland: Health system summary. 2024 (siteerattu 19.2.2025). iris.who.int/bitstream/handle/10665/379912/9789289014410-eng.pdf?sequence=1
7
Ahola-Launonen J. Social responsibility and healthcare in Finland: The luck egalitarian challenge to Scandinavian welfare ideals. Camb Q Healthc Ethics 2016;25:448–65. doi.org/10.1017/S0963180116000098
8
Kim M, Choi YJ. Under what conditions do people accept health inequality? A cross-national regression analysis of OECD countries. Health Policy 2025;161:105398. doi.org/10.1016/j.healthpol.2025.105398
9
López-Ferreruela I, Malo S, Obón-Azuara B ym. Gender inequalities in prescribing and initiation patterns of guideline-recommended drugs after acute myocardial infarction. BMC Public Health 2025;25:185. doi.org/10.1186/s12889-025-21396-1
10
Levine DA, Neidecker MV, Kiefe CI, Karve S, Williams LS, Allison JJ. Racial/ethnic disparities in access to physician care and medications among US stroke survivors. Neurology 2011;76:53–61. doi.org/10.1212/WNL.0b013e318203e952
11
Campbell CN. Healthcare inequities and healthcare providers: We are part of the problem. Int J Equity Health 2025;24:97. doi.org/10.1186/s12939-025-02464-9
Lääkäriliitto Fimnet Lääkärilehti Potilaanlaakarilehti Lääkäripäivät Lääkärikompassi Erikoisalani Lääkäri 2030