Lehti 47: Terveydenhuolto 47/2001 vsk 56 s. 4890 - 4892

Norska staten tar över specialistsjukvården

Den 1 januari 2002 tar staten över ägarskapet till alla offentliga sjukhus och instituioner för specialistsjukvård i Norge. Det innebär en totalt ny struktur i det norska hälsoväsendet, där staten genom fem regionala helseforetak kommer att övervaka och fördela medel till 50 självständiga helseforetak/institutioner/sjukhus. Detaljstyrningen försvinner och helseforetaken på lokal nivå får större ansvar både för sin verksamhet och ekonomi. I det nya systemet ingår uttalad satsning på kvalitetsutveckling, metodvärdering, ledarskapsutbildning, klinisk forskning, utbildning och samordning av sjukhusens inköp. Ännu starkare satsar man på att lyfta upp kvaliteten inom norsk psykiatri, som hittills haft egen organisation vid sidan den somatiska sjukvården, och att utveckla datoriseringen inom sjukvården.

Eva Oldinger

Reformen har drivits fram i rekordfart och mycket är ännu oklart. De flesta läkare och övrig personal inom sjukvården är positiva till en förändring, man var trött på den gamla förvaltningsmodellen. Några är oroliga inför förändringarna, några fruktar thatcherism, andra att nivån på enskilda…

Lääkäriliitto Fimnet Lääkärilehti Potilaanlaakarilehti Lääkäripäivät Lääkärikompassi Erikoisalani Lääkärilehden työpaikat