Ovatko skitsofreniapotilaat heitteillä
Mielenterveyshäiriöt ovat nousseet 1990-luvulla suurimmaksi eläköitymistä ja pitkäaikaista työkyvyttömyyttä aiheuttavaksi sairausryhmäksi, joka heikentää merkittävästi elämänlaatua. Samanaikaisesti psykiatristen sairaansijojen määrä on puolitettu 12 300:sta nykyisiin 6 200:aan ja avohoidon kehittämistä pidetään yleisesti riittämättömänä. Erityisesti skitsofreniapotilaiden epäillään usein jäävän ilman riittävää hoitoa ja jopa heitteille.
Suomessa toteutettiin 1982- 1992 kansallinen skitsofreniaprojekti, jonka tavoitteena oli vähentää 50 % sekä uusien että vanhojen pitkäaikaispotilaiden hoitoa psykiatrisissa sairaaloissa ja samalla kehittää laadullisesti ja määrällisesti psykiatrista avohoitoa. Projektin pohjalta syntyivät uusien…
Kirjaudu sisään
Pääset lukemaan artikkelin, kun kirjaudut sisään Fimnet-tunnuksillasi. Kirjautuminen pysyy voimassa, jos et erikseen kirjaudu ulos sivulta laitteellasi. Jos luet lehteä yhteisessä käytössä olevalla koneella, muista myös kirjautua ulos sivustolta.
Lääkärilehti on Lääkäriliiton jäsenetu. Jos sinulla ei vielä ole jäsenen Fimnet-tunnuksia tai olet unohtanut salasanasi, hanki ne tästä.



