WHO:s arbete förankrat i ett heltäckande nätverk i Ungern
Sedan 1991 har WHO ett s.k. sambandskontor i Budapest. Organisatoriskt lyder det under WHO:s regionala kontor för Europa, som ligger i Köpenhamn. Budapest-kontoret ligger i samma hus som hälsovårdsministeriet, några kvarter från parlamentet. Sambandskontoret öppnades i tiden av av dr Marianne Szatmari, som fortfarande är chef och som berättar om hur nätverket nyggts upp.
Dr Marianne Szatmari är en vital och humoristisk äldre läkare med en lång karriär bakom sig som praktiserande läkare i Ungern: - Jag var allmänläkare i 30 år, hela tiden på samma mottagning på Tatra utca, där redaktören har sin lägenhet, säger hon med ett skratt. Hur länge har hon arbetat för WHO?
Kirjaudu sisään
Pääset lukemaan artikkelin, kun kirjaudut sisään Fimnet-tunnuksillasi. Kirjautuminen pysyy voimassa, jos et erikseen kirjaudu ulos sivulta laitteellasi. Jos luet lehteä yhteisessä käytössä olevalla koneella, muista myös kirjautua ulos sivustolta.
Lääkärilehti on Lääkäriliiton jäsenetu. Jos sinulla ei vielä ole jäsenen Fimnet-tunnuksia tai olet unohtanut salasanasi, hanki ne tästä.



