Eettinen toimikunta nyt ja tulevaisuudessa
Luopuessani kesällä 1995 Keski-Suomen sairaanhoitopiirin eettisen toimikunnan jäsenyydestä takanani oli 10 vuoden työrupeama tässä toimikunnassa. Näiden vuosien aikana olimme arvioineet eettiseltä kannalta satoja mitä erilaisimpia lääketieteellisiä ja lääketiedettä sivuavia tutkimussuunnitelmia. Suomen Lääkärilehti on pyytänyt kokemukseeni perustuvia näkemyksiä eettisen toimikuntamme työskentelystä, esille tulleista ongelmista sekä kehittämistarpeista.
Eettisistä toimikunnista ei maassamme ole varsinaisia lainsäädännöllisiä määräyksiä. Toimikuntien edellytetään olevan itsenäisiä ja kokoonpanoltaan riittävän monipuolisia. Tutkijoiden lisäksi toimikunnissa tulee olla muidenkin alojen edustajia ja ns. maallikkojäseniä, jotka ehkä parhaiten pystyvät…
Kirjaudu sisään
Pääset lukemaan artikkelin, kun kirjaudut sisään Fimnet-tunnuksillasi. Kirjautuminen pysyy voimassa, jos et erikseen kirjaudu ulos sivulta laitteellasi. Jos luet lehteä yhteisessä käytössä olevalla koneella, muista myös kirjautua ulos sivustolta.
Lääkärilehti on Lääkäriliiton jäsenetu. Jos sinulla ei vielä ole jäsenen Fimnet-tunnuksia tai olet unohtanut salasanasi, hanki ne tästä.



