Potilaan itsemurha hoitosuhteen aikana on aina haittatapahtuma
Itsemurhavaaraa on vaikea ennakoida. Potilas voi tehdä itsemurhan osastohoidon aikana tai kotilomallaan, vaikka olisi sairaalan tai omaisen valvonnassa.
Ongelmallisia tilanteita tulee erityisesti silloin, kun hoidon kokonaisvastuu on hajautettu, henkilökunnan vaihtuvuus on suurta ja erityisesti loma-aikoina, kun henkilökuntaa on liian vähän.
Tapahtunutta itsemurhaa tulee tarkastella henkilökunnan kanssa systemaattisesti ja tarjota työnohjausta ja tarvittaessa hoitoa. Tapahtuman kieltäminen ja kapselointi on kaikille osapuolille haitallista.
Tapaus 1. Potilas tuli terveyskeskuslääkärin M1-lähetteellä osastolle hoitoon. Hoitoon tullessaan hän oli psykoottinen, mutta tunnisti äänet harhoiksi ja kiisti itsetuhoisuuden. Seuraavana päivänä tilanne kuitenkin huononi, eikä potilas enää ollut orientoitunut paikkaan, aikaan eikä itseensä. Hänet…
Kirjaudu sisään
Pääset lukemaan artikkelin, kun kirjaudut sisään Fimnet-tunnuksillasi. Kirjautuminen pysyy voimassa, jos et erikseen kirjaudu ulos sivulta laitteellasi. Jos luet lehteä yhteisessä käytössä olevalla koneella, muista myös kirjautua ulos sivustolta.
Lääkärilehti on Lääkäriliiton jäsenetu. Jos sinulla ei vielä ole jäsenen Fimnet-tunnuksia tai olet unohtanut salasanasi, hanki ne tästä.



