Kääntyykö mikrobilääkkeiden käyttö taas nousuun?
Mikrobilääkkeet ovat suurista lääkeryhmistä ainoa, joiden käyttö on ollut viime vuosina laskusuunnassa. Aleneva käyttö on sopusoinnussa kansallisten ja kansainvälisten suositusten kanssa, joiden taustalla on huoli patogeenisten bakteerien resistenssin yleistymisestä. Vuoden 1999 aikana muutaman vuoden kestänyt aleneva kulutustrendi kuitenkin pysähtyi ja kääntyi jopa pieneen nousuun.
Mikrobilääkkeet (ATC-luokka J01) ovat avohoidon yleisimmin käytetty lääkeryhmä. Vuoden 1999 aikana määrättiin avohoidossa 2,6 miljoonaa antibioottikuuria ja niistä sai korvausta noin 1,6 miljoonaa suomalaista. Käyttäjien määrä kasvoi vuodesta 1998 noin 50 000:lla eli vähän yli 3%. Samanlainen pieni…
Kirjaudu sisään
Pääset lukemaan artikkelin, kun kirjaudut sisään Fimnet-tunnuksillasi. Kirjautuminen pysyy voimassa, jos et erikseen kirjaudu ulos sivulta laitteellasi. Jos luet lehteä yhteisessä käytössä olevalla koneella, muista myös kirjautua ulos sivustolta.
Lääkärilehti on Lääkäriliiton jäsenetu. Jos sinulla ei vielä ole jäsenen Fimnet-tunnuksia tai olet unohtanut salasanasi, hanki ne tästä.



