Voiko ikäihmisen psyykenlääkitystä keventää?
Ikääntyneet käyttävät kaikkia psyykenlääkkeitä selvästi yleisemmin kuin muut ikäryhmät. Pitkäaikaisessa laitoshoidossa olevat käyttävät psyykenlääkkeitä jopa yleisemmin kuin verenkiertoelinsairauksien lääkkeitä. Erilaisten haittavaikutusten ja interaktioiden vaara kasvaa iän ja lääkemäärän karttuessa. Pitkäaikaislääkkeiden, erityisesti psykofarmakoiden tarve ja annostus olisi arvioitava vähintään vuoden välein ja tarpeettomiksi katsotut lääkehoidot tulisi lopettaa.
Ikääntyneet käyttävät kaikkia psyykenlääkkeitä selvästi enemmän kuin muut ikäryhmät sekä avohoidossa että laitoksissa. Vuonna 1999 oli yli 75-vuotiaista 9 % käyttänyt Kelan korvaamia neuroleptejä, 13 % neuroosilääkkeitä ja peräti 23 % unilääkkeitä. Suhteessa koko väestön keskiarvoihin neuroleptien…
Kirjaudu sisään
Pääset lukemaan artikkelin, kun kirjaudut sisään Fimnet-tunnuksillasi. Kirjautuminen pysyy voimassa, jos et erikseen kirjaudu ulos sivulta laitteellasi. Jos luet lehteä yhteisessä käytössä olevalla koneella, muista myös kirjautua ulos sivustolta.
Lääkärilehti on Lääkäriliiton jäsenetu. Jos sinulla ei vielä ole jäsenen Fimnet-tunnuksia tai olet unohtanut salasanasi, hanki ne tästä.



