90-vuotiaan miehen vatsakipu – osa 2
Anamneesin kertaus
90-vuotias mies oli sairastanut kolme viikkoa aikaisemmin sydäninfarktin, ja parin päivän kuluttua hänet oli siirretty terveyskeskuksen vuodeosastolle. Hänellä oli lievä sydämen vajaatoiminta ja keuhkokuume-epäilyn vuoksi hän sai kefuroksiimia ja levofloksasiinia kahden viikon ajan. CRP laski eikä veriviljelynäytteissä ollut kasvua. Muutaman päivän kuluttua mies alkoi oksennella ja ripuloida ja hän valitteli vatsakipuja. Ulosteessa oli myös heleää verta.
Mies oli toipunut infarktista lääkestentin asetuksen jälkeen hyvin (1). Hän oli korkeasta iästään huolimatta ollut terve, virkeä ja itsenäinen toimissaan. Hän oli 1940-luvulla sairastanut pleuriitin, ja paksusuolen lievästi dysplastisia tubulaariadenoomia oli poistettu kolmasti, viimeksi 80 vuoden…
Kirjaudu sisään
Pääset lukemaan artikkelin, kun kirjaudut sisään Fimnet-tunnuksillasi. Kirjautuminen pysyy voimassa, jos et erikseen kirjaudu ulos sivulta laitteellasi. Jos luet lehteä yhteisessä käytössä olevalla koneella, muista myös kirjautua ulos sivustolta.
Lääkärilehti on Lääkäriliiton jäsenetu. Jos sinulla ei vielä ole jäsenen Fimnet-tunnuksia tai olet unohtanut salasanasi, hanki ne tästä.



