Kun 40-vuotiasta miestä väsyttää - osa 1
Lähtötilanne
Ammattiautonkuljettajana työskentelevä mies hakeutui yleislääkärin vastaanotolle väsymyksen vuoksi. Hänellä oli ollut usean vuoden ajan ajoittain pientä lämpöilyä ja väsymystä. Hän kertoi, kuinka ensin tulee lämmin ja hikoiluttaa. Joskus hän hikoili öisinkin. Lämpöä oli aina alle 37,5 astetta ja se korjaantui tulehduskipulääkkeellä tai ilmankin. Miehellä ei ollut hengitystieoireita, eikä oire liittynyt syömiseen tai rasitukseen.
Aikaisemmin potilasta oli tutkittu rintapistosten vuoksi työuupumuksen yhteydessä. EKG:ssä oli ollut pienet Q-aallot AVF-, III- ja V1-kytkennöissä, kaikututkimuksessa aortan tyvi oli hieman laajentunut, mutta yli 10 vuoden seurannassa se oli pysynyt vakiona (korkeintaan 48 mm). Rasitus-EKG:ssa mies…
Kirjaudu sisään
Pääset lukemaan artikkelin, kun kirjaudut sisään Fimnet-tunnuksillasi. Kirjautuminen pysyy voimassa, jos et erikseen kirjaudu ulos sivulta laitteellasi. Jos luet lehteä yhteisessä käytössä olevalla koneella, muista myös kirjautua ulos sivustolta.
Lääkärilehti on Lääkäriliiton jäsenetu. Jos sinulla ei vielä ole jäsenen Fimnet-tunnuksia tai olet unohtanut salasanasi, hanki ne tästä.



