Lehti 3: Raportit ja käytännöt 3/2017 vsk 72 s. 138 - 139

Lyhyen sairauspoissaolon omailmoituskäytännöstä hyötyvät kaikki

Valtaosa työssä käyvistä suomalaisista ei tarvitse lyhyeen sairauspoissaoloon todistusta lääkäriltä tai ­terveydenhoitajalta. Tapaustutkimus osoittaa, että omailmoituskäytäntö ei vaikuta sairauspoissaolojen ­kokonaismäärään. Se tarjoaa mahdollisuuden merkittäviin säästöihin terveydenhuollon palvelujen käytössä.

Juha LiiraSanna PesonenJaana I. HalonenKari-Pekka MartimoTero KemppainenJukka Arajärvi

Viime vuosina työpaikoilla on yleistynyt käytäntö, jossa työnantaja hyväksyy työntekijän oman ilmoituksen lyhyestä poissaolosta sairauden vuoksi. Tyypillisesti palkansaajat voivat olla työstä poissa ilman lääkärin tai terveydenhoitajan todistusta enintään kolme päivää (1). Käytäntöä on perusteltu…

Lääkäriliitto Fimnet Lääkärilehti Potilaanlaakarilehti Lääkäripäivät Lääkärikompassi Erikoisalani Lääkärilehden työpaikat