Lyhyen sairauspoissaolon omailmoituskäytännöstä hyötyvät kaikki
Valtaosa työssä käyvistä suomalaisista ei tarvitse lyhyeen sairauspoissaoloon todistusta lääkäriltä tai terveydenhoitajalta. Tapaustutkimus osoittaa, että omailmoituskäytäntö ei vaikuta sairauspoissaolojen kokonaismäärään. Se tarjoaa mahdollisuuden merkittäviin säästöihin terveydenhuollon palvelujen käytössä.
Viime vuosina työpaikoilla on yleistynyt käytäntö, jossa työnantaja hyväksyy työntekijän oman ilmoituksen lyhyestä poissaolosta sairauden vuoksi. Tyypillisesti palkansaajat voivat olla työstä poissa ilman lääkärin tai terveydenhoitajan todistusta enintään kolme päivää (1). Käytäntöä on perusteltu…
Kirjaudu sisään
Pääset lukemaan artikkelin, kun kirjaudut sisään Fimnet-tunnuksillasi. Kirjautuminen pysyy voimassa, jos et erikseen kirjaudu ulos sivulta laitteellasi. Jos luet lehteä yhteisessä käytössä olevalla koneella, muista myös kirjautua ulos sivustolta.
Lääkärilehti on Lääkäriliiton jäsenetu. Jos sinulla ei vielä ole jäsenen Fimnet-tunnuksia tai olet unohtanut salasanasi, hanki ne tästä.



