Ajan­kohtai­sta

Lääkäripalveluita vaikea markkinoida somessa

Alan säännöt ovat somettajille usein vieraita.

Pekka Nykänen
Kuvituskuva 1

Mainonnan eettisen neuvoston pääsihteerin Paula Palorannan mukaan rajankäynti on vaikeaa varsinkin niin sanotussa vaikuttajamarkkinoinnissa. Suuria seuraajajoukkoja omaavilla vaikuttajahenkilöt vaikuttavat voimakkaasti seuraajiinsa.

He kuitenkin tuntevat usein mainonnan säännöt huonosti.

– Esimerkiksi käy video, jossa vasta usean minuutin jälkeen kerrotaan, että se on tehty kaupallisessa yhteistyössä yrityksen kanssa, Paloranta kertoi Lääkäriliiton järjestämässä seminaarissa maanantaina.

Toisessa esimerkissä plastiikkakirurgiaa mainostava video nostettiin runsaasti lapsiseuraajia omanneelle tilille.

– Huulien täyttöä esitellyt video ei erottunut alussa mainokseksi. Mainonnan eettinen neuvosto huomautti tuoreessa päätöksessään myös siitä, että plastiikkakirurgian mainostaminen lapsille on hyvän tavan vastaista.

Eettisiä sääntöjä koetteli myös ampumahiihtäjä Kaisa Mäkäräinen. Hän laittoi Instagram-tililleen ravintolisämainoksen kuvan. Eettinen neuvosto totesi, että koska tilillä oli pääasiassa hänen henkilökohtaisia kuviaan, seuraaja ei tunnistanut kuvaa mainokseksi. Se ei siksi ollut hyvän tavan mukainen.

Lue myös

Paloranta kehottaakin lääkäripalveluiden mainostajia somessa varovaisuuteen ja muistuttaa, että mainostaja on aina vastuussa markkinoinnistaan. Siihen ei voi vedota, että somessa käytetyt kumppanit ovat toimineet väärin.

– Tekisin sopimukset tubettajien, blogaajien ja muiden vaikuttajien kanssa aina kirjallisina. Eettiseltä neuvostolta voi myös pyytää ennakkolausunnon ennen syöksymistä someen, Paloranta sanoi.

Kuva: Fotolia

Lääkäriliitto Fimnet Lääkärilehti Potilaanlaakarilehti Lääkäripäivät Lääkärikompassi Erikoisalani Lääkäri 2030