Lehti 44: Ajan­kohtai­sta 44/2016 vsk 71 s. 2777

Onko chat-lääkäriys uusi ilmiö?

Miia Soininen
Kuvituskuva 1

Rakennusyhtiö YIT kokeilee digilääkäripalvelua, jossa taloyhtiöiden asukkaat saavat mobiilisovelluksella chat-yhteyden Mehiläisen lääkäriin tai hoitajaan kellon ympäri kiinteällä kuukausimaksulla.

Myös muun muassa Terveystalo tarjoaa asiakkaille yleislääkärin chat-vastaanottoa.

Onko tällainen chat-lääkäriys uusi ilmiö, informaatiotieteiden emeritaprofessori Pirkko Nykänen Tampereen yliopistosta?

– Voi se olla uusi ilmiö. Suomessa on kokeiltu samantyyppistä palvelua, jossa voi keskustella hoitajan kanssa netin kautta. Siinä ammattilainen on portinvartijana ja voi ohjata, pitääkö tehdä jotakin.

– Varmaan tällaisia sähköisiä palveluita tulee. En välttämättä ajattele, että potilaiden chattailu on paras mahdollinen kommunikaatiotapa. Esimerkiksi Skype-yhteydessä potilaan kuitenkin näkee ja voi puhua ja kysyä suoraan. Chat-keskustelu on aika rajoittunutta, kun pitää koko ajan kirjoittaa kysymyksiä ja miettiä, ymmärretäänkö ne oikein ja osataanko vastata.

Mitä muita ajatuksia palvelu herättää?

– Siinä on monenlaisia puolia. Joissakin tapauksissa voi olla hyödyllistä ihmisille, että saa nopeasti yhteyden. Voi säästää aikaa ja rahaa ja saada rauhoittavan tiedon, että voi seurata tilannetta. Mutta millaista tietoa voidaan välittää, ja kuinka yksityisyys säilyy? Terveydentilaa koskevat tiedot ovat luottamuksellisia, ja yhteyden pitäisi olla suojattu.

– On myös virhemahdollisuus, että joku kirjoittaa toisen puolesta ja saa reseptejä. Chattia ei pystytä valvomaan.

Mitä palvelu tarkoittaa lääkärin kannalta?

Lue myös

– Voi pohtia, millaista on lääkärille, että ei näe potilasta. Millaisia päätöksiä voidaan tehdä? Esimerkiksi reseptien uusiminen ja epäilyjen ohjaus vastaanotolle voivat toimia hyvin. En tiedä, kuinka moni ryhtyy tekemään diagnoosia tai antamaan hoitopäätöksiä keskustelun perusteella. Ilman kuvaa välitettävät asiat ovat aika vähäisiä.

– Pitäisi tutkia enemmän, millaisia tällaisten sähköisten palvelujen pitäisi olla, että ne olisivat hyviä sekä kansalaisen että ammattilaisen näkökulmasta. Palveluprosessissa on aina kaksi osapuolta.

– Luulen, että lääkärille on aika tylsää istua ja chattailla kaiken päivää ihmisten kanssa.

Lääkäriliitto Fimnet Lääkärilehti Potilaanlaakarilehti Lääkäripäivät Lääkärikompassi Erikoisalani Lääkäri 2030