Ajan--kohtai--sta

Stetari-ilmoituskilpailun voittajat julkistettiin

Suomen Lääkärilehden Stetari-ilmoituskilpailun yrityssarjan on voittanut Ratiopharm. Tuotteista parhaiten mainostettiin Cymbaltaa mainostajina EliLilly ja Boeringer Ingelheim. Ilmoittajat valitsivat joukostaan ilmoittaja-Stetarin voittajaksi Sanofi-Aventiksen.

Suomen Lääkärilehden vuosittain järjestämän Stetari-ilmoituskilpailun voittajat on julkistettu. Lääkkeistä parhaiten mainostettiin Cymbaltaa, jota markkinoivat yhteistyössä EliLilly ja Boeringer Ingelheim. Parhaimpana lääkemainostajana yrityssarjassa palkittiin Ratiopharm. Yrityssarjaan osallistuivat yhtiöt, joilla oli kilpailunumeroissa vähintään kolme visuaaliselta vaikutelmaltaan erilaista ilmoitusta.

Tuote- ja yrityssarjan mainokset asetettiin paremmuusjärjestykseen haastattelemalla satunnaisotannalla 120 lääkäriä, jotka arvioivat kuuden Suomen Lääkärilehden kilpailunumeron sisältämiä reseptilääkemainoksia.

Tänä vuonna Stetari-kilpailussa jaettiin ensimmäistä erityispalkinto, jonka saajan lääkemainostajat valitsivat itse keskuudestaan. Palkinto myönnettiin Sanofi-Aventikselle Lantus-mainoksestaan.

Sanofi-Aventiksen myyntijohtaja Ari Simonen sanoo, että kilpailevien lääkeyhtiöiden huomio lämmittää.

Lantuksen mainonnassa toistuu kodinelektroniikasta tuttu play-tunnus yhdistettynä kuvaan juoksijasta. Sama tunnus toistuu myös mm. Lantuksen lääke-esittelijöiden vaatetuksessa ja muussa materiaalissa, minkä Simonen arvioi osaltaan kiinnittäneen raadin huomiota heidän mainontaansa. Simonen arvioi, että hyvä lääkemainos on selkeä. siinä on hyvä kuva ja se on jollain tapaa pysäyttävä.

– Muiden samoja asioita miettivien ammattilaisten antaman tunnustus kannustaa jatkamaan samalla linjalla.

Juha-Pekka Honkanen

Lääkäriliitto Fimnet Lääkärilehti Potilaanlaakarilehti Lääkäripäivät Lääkärikompassi Erikoisalani Lääkäri 2030