Tampereella kokeillaan pikakutsuja sairaalahoitoon
Viidennes Taysiin hoitoon tai tutkimuksiin kutsutuista peruuttaa aikansa. Usein peruutukset tulevat viime tingassa. Uuden tietojärjestelmän avulla on tarkoitus saada peruutusajat täytettyä mahdollisimman tehokkaasti.
Taysin korva-, nenä- ja kurkkutautien yksikkö alkoi toukokuun alussa täyttää peruutusaikoja kutsumalla potilaita tekstiviestillä hoitoon. Potilaalle lähetetään pikakutsu kännykkään. Hänellä on kaksi tuntia aikaa vastata myöntävästi. Jos vastausta ei kuulu, järjestelmä etsii uuden potilaan, jolle kännykkäkutsu lähtee. Tavoitteena on vähentää peruutusten takia käyttämättä jäävien leikkaussaliaikojen määrää ja parantaa potilaiden palvelua.
Potilaiden kutsumisesta huolehtiva sairaanhoitaja Sirpa Lehtonen kuvaa jonojen hallintaa monivaiheiseksi tehtäväksi. Tutkimus- tai hoitoajan lisäksi potilaalle pitää usein varata vaikkapa kuvantamis- ja laboratoriotutkimukset, toimenpidetilat, niiden henkilöstö ja mahdollinen vuodepaikka. Kun peruutus tulee, tilalle pitäisi löytää mahdollisimman samanlainen potilas, jotta kaikki varatut resurssit olisivat hyötykäytössä.
Vastaavaa potilaskutsujärjestelmää on aiemmin käytetty Päijät-Hämeen keskussairaalassa ja Hyvinkään sairaalassa. Hyvinkäällä järjestelmästä on hyviä kokemuksia. Tekstiviestikutsu on laajennettu koskemaan muitakin kuin peruutusaikoja.
– Olemme saaneet potilailta valtavasti hyvää palautetta, ylilääkäri Ulla Keränen Hyvinkään sairaalasta kertoo.
Hoidonvarausta hoitavat sairaanhoitajat ehtivät neuvoa potilaita enemmän, kun aikaa ei mene hoitoaikojen turhaan varaamiseen ja sitten perumiseen.
Hertta Vierula