Lähes puoli salia nosti kätensä
Kuinka moni on konsultoidessaan kokenut epäasiallista käytöstä?
Professori, ylilääkäri Harri Hyppölä kysyi tätä Turun Lääketiedepäivien kandisessiossa marraskuun alussa. Lähes puolet nosti kätensä. Osallistujia oli satoja.
Tulos on surullinen.
Vaikuttaa siltä, että herkässä vaiheessa olevat kandit joutuvat edelleen ottamaan iskuja kokeneilta kollegoilta. Milloin heitä ei esitellä potilaalle, milloin vastaukset ovat tökeröitä, milloin kohtelu on tylyä tai vähättelevää.
Kollegiaalisuus voi kiireessä ymmärrettävästi pettää.
Mutta ei saisi. Nuori ansaitsee asiallisen vastauksen.
Häntä voi opastaa tehokkaan konsultaation saloihin, mutta se pitää tehdä rakentavasti ja ystävällisesti. Oppimisen hetket menetetään, jos vuorovaikutus on vihamielistä.
***
Konsultaatio on taitolaji myös toiseen suuntaan.
Oulun yliopistollisen sairaalan lääkäri Taru Lehtinen kertoi viime viikolla verkkojutussamme, miten tärkeää on selkeästi mietitty kysymys (1). Äänensävyllä ja tilanteen huomioimisella voi viestiä arvostavansa sitä, että kollega on käytettävissä. Puheen nopeus on Lehtisen mukaan hyvä asettaa niin, että toinen pääsee helposti kärryille.
Joka kerta on myös hyvä pohtia, onko pakko kysyä. Soitto keskeyttää toisen työn.
Varsinkin digitaalisiin kanaviin on helppo laittaa kysymys ennen asian selvittämistä itse.
Pieniin merkkimääriin puristetuissa vastauksissa tulee kuitenkin olla varovainen, koska ne ovat alttiita väärinymmärryksille. Ilmeiden ja sävyjen puuttuessa jopa neutraaliksi tarkoitettu lause voi muuttua pisteliääksi.
Soittaminen on siksi edelleen kiireessä paras tapa.
***
Kaiken keskellä on tärkeintä muistaa, miksi konsultoidaan.
Tavoite on varmistaa hoidon laatu. Kärkevät, vähättelevät ja epäasialliset vastaukset ovat anteeksiantamattomia. Jos kysymisen kynnys nousee, riskit kasvavat.
Kunnioittava vastaus vie saman ajan kuin töksäyttävä – mutta vaikutus työilmapiiriin ja potilasturvallisuuteen voi olla suuri. Nuori lääkäri tarvitsee tukea, ei nolatuksi tulemisen pelkoa.
***
Tuleeko mieleesi viime ajoilta tapauksia, joissa konsultaatio on toiminut esimerkillisesti? Tai mennyt pieleen?
Kerro meille. Lähetä viestisi osoitteeseen laakarilehti@laakarilehti.fi ja merkitse otsikoksi Kokemuksia konsultoinnista.
- 1
- Teppo A. Soittaessa tärkeintä on terävä kysymys – ”Me hoidamme potilaan asiaa, emme omaamme”. Suom Lääkäril 2025;80:e46376. www.laakarilehti.fi/e46376




