Lehti 22: Katsausartikkeli 22/2020 vsk 75 s. 1363 - 1368

Lääkkeiden käytön ympäristövaikutukset

• Suurin osa ympäristön lääkejäämistä syntyy ihmisten käyttämistä ja jäteveteen eritetyistä lääkkeistä.

• Ympäristöpitoisuuksia tai haittavaikutuksia on määritetty vain murto-osalle käytössä olevista lääkeaineista.

• Euroopan lääkeviraston ympäristöriskinarviointia koskeva ohjeistus auttaa tunnistamaan ympäristön kannalta haitallisimmat lääkeaineet.

• Myös Suomessa joidenkin lääkeaineiden ympäristöpitoisuudet ylittävät haittavaikutuksia aiheuttavan raja-arvon.

Tiina SikanenLauri ÄystöNiina VienoSanja KarlssonVirpi Virtanen

Ympäristöä kuormittavat lääkeainejäämät kertyvät lukuisista eri lähteistä, mukaan lukien sairaaloiden, kotitalouksien ja teollisuuden jätevedet, väärin hävitetyt lääkkeet sekä tuotantoeläinten lääkinnän aiheuttamat päästöt (kuvio 1) (1). Valtaosa (88 %) ihmisille tarkoitettujen lääkkeiden…

Lääkäriliitto Fimnet Lääkärilehti Potilaanlaakarilehti Lääkäripäivät Lääkärikompassi Erikoisalani Lääkärilehden työpaikat