Ajan­kohtai­sta

Tupakkayhtiöt ovat lisänneet markkinointia nuorisoelokuvissa

Raportin mukaan 2000-luvulla valtaosassa varhaisnuorten elokuvista tupakoitiin.

Tupakkayhtiöt ovat kohdentaneet markkinointia elokuviin sen jälkeen, kun tupakkamainontakiellot yleistyivät länsimaissa. Tämä käy ilmi tuoreesta raportista Tupakkayhtiöt – elokuvien kummit.

Raportin mukaan 2000-luvulla valtaosassa varhaisnuorten elokuvista tupakoitiin.

Tupakan elokuvamarkkinointia on lisännyt se, että elokuvien maailmanlaajuinen tuotanto ja jakelu keskittyy muutamiin suuryrityksiin. Markkinointi on myös houkuttelevaa, koska elokuvien elinkaari on pidentynyt.

– Samaan aikaan kun tupakointi oikeassa elämässä väheni, se alkoi lisääntyä elokuvissa. Eniten poltetaan aikuisten elokuvissa, mutta trendi kohti varhaisnuorten elokuvia on myös ollut havaittavissa, sanovat raportin tekijät Mervi Hara ja Satu Lipponen.

Haran ja Lipposen mukaan Yhdysvalloissa suuret studiot ilmoittivat viime vuonna vapaaehtoisista toimista elokuvatupakoinnin vähentämiseksi, kun vuosia kestäneet tutkimushankkeet toivat asian päivänvaloon.

– Jos lapsi tai nuori näkee suosikkinäyttelijänsä tupakoivan elokuvassa, hän suhtautuu tupakointiin myönteisemmin. Tämä on ollut yksi tupakkayhtiöiden strategisista tavoitteista elokuvamarkkinoinnissa – pitää yllä mielikuvaa tupakoinnin yhteiskunnallisesta hyväksyttävyydestä, raportin kirjoittajat sanovat.

Raportin ovat kustantaneet Suomen ASH ry ja Suomen Syöpäyhdistys.

Miia Soininen

Lääkäriliitto Fimnet Lääkärilehti Potilaanlaakarilehti Lääkäripäivät Lääkärikompassi Erikoisalani Lääkäri 2030