Ajan­kohtai­sta

Suomalaiset tyytyväisiä apteekkinsa palveluun

Palvelualttius ja tietämys reseptilääkkeiden käytöstä saivat suurimmat kiitokset.

Yhdeksän kymmenestä apteekin asiakkaasta on erittäin tai hyvin tyytyväinen käyttämäänsä apteekkiin, ilmenee tuoreesta Taloustutkimus Oy:n kyselystä.

Tyytyväisimpiä asiakkaat olivat henkilökunnan palvelualttiuteen, ystävällisyyteen ja asiantuntemukseen sekä reseptilääkkeiden käytön neuvontaan. Vähiten tyytyväisiä he olivat yksityisyyden suojaan asioinnissa, mutta siihenkin kolme neljästä asiakkaasta oli erittäin tai hyvin tyytyväinen.

Asiakkaat antoivat apteekeille poikkeuksellisen korkeat arvosanat tutkimuksessa, jonka Taloustutkimus Oy toteutti marraskuussa 52 apteekissa eri puolilla Suomea.

Erittäin ja hyvin tyytyväisten osuus kaikkiaan 13 272 vastaajasta oli peräti 90 prosenttia, kun tutkimuskonseptin mukainen minimitavoitetaso on 75 prosenttia. Apteekin koko, sijainti ja kilpailutilanne eivät juuri vaikuttaneet kokonaistyytyväisyyteen, ja erot erityyppisten apteekkien välillä olivat hyvin pieniä. Kaikkein tyytyväisimmät asiakkaat on Keski-Suomen apteekeilla.

Tärkeimmät syyt asioida juuri kyseisessä apteekissa olivat asioinnin helppous (57 % vastaajista mainitsi), hyvä tai ystävällinen palvelu (49 %) sekä apteekin läheinen sijainti tai sijainti lähellä muita palveluita (49 %). Kanta-asiakkuuden mainitsi valintaperusteeksi vain 15 prosenttia vastaajista.

Enemmän kuin neljä viidestä (83 %) asiakkaasta kertoi aikovansa asioida samassa apteekissa seuraavallakin kerralla. Vain pari prosenttia oli vaihtamassa apteekkia, ja 15 prosenttia vastaajista ei vielä osannut kertoa aikeistaan.

Tutkimuksen mukaan apteekissa asioidaan tavallisimmin kerran (21 %) tai muutaman kerran (42 %) kuukaudessa. Noin kymmenesosa (9 %) asiakkaista poikkeaa apteekissa kerran tai pari viikossa.

Lääkäriliitto Fimnet Lääkärilehti Potilaanlaakarilehti Lääkäripäivät Lääkärikompassi Erikoisalani Lääkäri 2030