Lehti 3: Ajan­kohtai­sta 3/2014 vsk 69 s. 121

Asiallisuus tehosi Stetari-kilpailussa

Jaana Ahlblad

Lääkärilehden järjestämän Stetari 2013 -kilpailun voittajat palkittiin Lääkäripäivillä Helsingissä. Reseptilääkeilmoittajille suunnatun kisan yksittäisten ilmoitusten tuotesarjan voitti Bayerin Xarelto-mainos. Ilmoituksen otsikko ja teksti arvioitiin informatiivisiksi, ja ulkoasun ilmavuuden koettiin edistävän sanoman perillemenoa.

Tuotesarjan toiseksi valittiin Orion Pharman Candesartan-ilmoitus ja kolmanneksi Leiraksen Circadin.

Kisan yrityssarjan voitti AstraZeneca, jonka kolmen tuotteen (Brilique, Bydureon, Seroquel Prolong) mainossarja herätti huomiota poikkeuksellisen asiallisella ulkoasulla. Toiseksi tullut Leiras (Circadin, Daxas, Diformin) puolestaan onnistui mainonnassaan poikkeuksellisen kuvan ja oivaltavuuden kautta. Sarjassa kolmannen sijan saavuttanut yhtiö, Orion Pharma (Candesartan, Burana, A niin kuin antibiootti), erottui erityisesti nostalgisella visualisoinnilla.

Ilmoitukset arvioitiin puhelinhaastatteluilla. Kutakin lehden kilpailunumeroa arvioi satunnaisotannalla 120 lääkäriä. Tutkittuja ilmoituksia oli yhteensä 78.

Lue myös

Myös ilmoittajat valitsivat keskuudestaan Stetari-voittajan. Heidän mielestään vuoden 2013 paras ilmoitus oli Algol Pharman Precosa-tuotteella. Mainosta kiiteltiin hauskaksi ja oivaltavaksi.

Kilpailun palkinnot, Ylpön stetarit, jakoi Lääkäriliiton toiminnanjohtaja Heikki Pälve.

Nyt kymmenennen kerran järjestettyä kilpailua on tarkoitus uudistaa. Ehdotuksia voi lähettää ilmoitussihteeri Riitta Haapaselle, riitta.haapanen@laakariliitto.fi.

Lääkäriliitto Fimnet Lääkärilehti Potilaanlaakarilehti Lääkäripäivät Lääkärikompassi Erikoisalani Lääkäri 2030